Learning Support Activities for Children of Foreign Backgrounds as a Place for Promoting a Multicultural Symbiotic Community
アイテムタイプ
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper
言語
日本語
キーワード
外国につながる子ども, 学習支援, 多文化共生社会, 外国人散在地域
キーワード(英)
children of foreign background, learning support activity, multicultural symbiotic community, region with a low concentration of foreign residents distributed over a wide area
Research Bulletin, Organization of Global Affairs Kanazawa University
巻
1
ページ
45 - 59
発行年
2019-03
ISSN
2434-852X
NCID
AA1285932X
出版者
金沢大学国際機構紀要編集委員会
出版者(別名)
Organization of Global Affairs Kanazawa University
抄録
本研究は,金沢大学の教員とボランティア学生が,2009年から,小松市国際交流協
会および金沢国際交流財団等と連携して行っている外国につながる子どもたちへの学
習支援活動の10年をまとめるものである。小松市および金沢市における学習支援活動
は,外国につながる小中高校生を対象に,日本語で教科学習支援を行うもので,主に
高校進学・卒業を目標として掲げ,一部大学受験支援も行っている。10年の活動を通
じて,そして特に2019年4 月に施行される入管法の改正を受けて,外国につながる子
どもたちへの学習支援(日本語指導の徹底,学校における教科指導,高校入試の入試
特別措置や特別入学枠の導入,小中高校の在籍のありかたの弾力化等)が教育委員会・
地域の学校によってより丁寧に行われる必要を痛感している。また,国レベルにおい
ても「教育の義務化」を含め,家族を伴う長期滞在・定住を志向する外国を背景とする
市民のためのサポート体制を確立されることが望まれる。
In this research, the faculty and volunteer students of Kanazawa University have
collaborated with the Komatsu International Association and the Kanazawa International
Foundation since 2009, to compile 10 years of learning support activities for children
with foreign backgrounds. The learning support activities in Komatsu City and Kanazawa
City provide support in subjects for elementary, junior high and high school students, who
have foreign backgrounds, as well as support for some university entrance examinations.
Our slogan is "Let's enter and graduate a high school !". In response to the amendment of
the Immigration Act( Immigration Control and Refugee Recognition Act), which will be
enforced in April 2019, and especially through the 10-years of support activities for children
with a foreign background (thorough study of Japanese language instruction, subject
guidance in school, special admission measures for high school entrance examinations,
introduction of special enrollment framework, flexibility of ways of enrolling in elementary
and secondary school, etc.) are keenly aware of the need to be more carefully carried out by
the Board of Education and the local schools. In addition, on a national level, it is hoped that
the “compulsory education” will have a support system established for citizens with foreign
backgrounds, especially for those intending on long-term stay and settlement accompanied by
their families.