本研究は,グローバル社会で必要な自分の考えを他人に伝える能力であるパブリックスピーキングにおいて,いかに他人を納得させるか,すなわち「説得」がどのようなプロセスで実現するのかについて明らかにしたものである。具体的には,説得に成功したスピーチは聴衆の予想を裏切るような展開をし,それを効果的に伝えるストラテジーが多く取られていることが明らかになった。また,この結果から,外国人に対する日本語教育におけるパブリックスピーキングの指導では,学習者自らが聴衆に自分の話を効果的に伝えるための方法を考えさせることが重視されるべきであると指摘した。さらに,非言語行動を加えたマルチモーダル分析の方法も検討した。
This study clarifies how to persuade others in public speaking which is an ability to transmit one's idea necessary in the globalized society, that is, what kind of process "persuasion" is realized. Concretely, it was clarified that the speech which succeeded in the persuasion made the development which was contrary to the expectation of the audience, and that the strategy which effectively conveyed it was often taken. And, from this result, it was indicated that in the guidance of the public speaking in the Japanese language education for the learner it should be emphasized that the learner himself considers the method for effectively transmitting his story to the audience. In addition, the method of the multimodal analysis which added the nonverbal behavior was also examined.