A reliability evaluation method with a traffic assignment-model based on travel time percentile value and its application to the road network of Kanazawa City
アイテムタイプ
学術雑誌論文 / Journal Article
言語
日本語
キーワード
network equilibrium model, travel time reliability, travel time percentile value
土木学会論文集D3(土木計画学)= Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. D3 (Infrastructure Planning and Management)
巻
67
号
5
ページ
67_I_625 - 67_I_634
発行年
2011-01-01
ISSN
2185-6540
DOI
10.2208/jscejipm.67.67_I_625
出版者
土木学会 = Japan Society of Civil Engineers
抄録
現実の道路ネットワークでは,様々な要因により旅行時間や交通量は変動する.旅行時間のばらつきは交通行動の主要な決定要因の一つであり,それを道路整備の便益評価,交通計画や交通政策に取り入れることは重要であろう.本研究では,旅行時間のばらつきの尺度として,直感的な理解が容易なパーセンタイル値に着目する.旅行時間のパーセンタイル値に基づき,実用的にも適用可能な信頼性の評価法を目指し,旅行時間のパーセンタイル値を出力する交通ネットワーク均衡配分モデルを構築することが本研究の目的である.さらに,そのモデルを金沢市道路ネットワークに適用し,モデルを用いた信頼性評価法の現実ネットワークへの適用可能性について考察する. The traffic demand and travel time change according to various factors in an actual road network. The variability of travel times is one of the main decision-making factors of travel behavior. Therefore, it is important to incorporate it in the benefit evaluation of road maintenance and improvement project and the transportation planning/policy. In this study, the travel time percentile value, which is easy to understand, is focused on as a measure of the difference of the travel time. The aim of this study is to develop a practically applicable user equilibrium assignment model, which can output the travel time percentile values, as a practically applicable reliability evaluation method. In addition, the model is applied to the road network of Kanazawa City, and its applicability and usefulness to real road networks is examined.