@techreport{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00034770, month = {Mar}, note = {環日本海域の7都市,瀋陽(中国),ウラジオストク(ロシア),ソウル(韓国),北九州,金沢,東京,札幌(日本)で,冬及び夏に大気粉塵を捕集した。更に,家庭石炭燃焼ストーブ排出粉塵及びディーゼル車排出粉塵も捕集した。粉塵抽出物について,多環芳香族炭化水素9種類(フルオランテン,ピレン,ベンツ[a]アントラセン,クリセン,ベンゾ[b]フルオランテン,ベンゾ[k]フルオランテン,ベンゾ[a]ピレン,ベンゾ[ghi]ペリレン,インデノ[1,2,3-cd]ピレン)とニトロ多環芳香族炭化水素4種類(1,3-,1,6-,1,8-ジニトロピレン,1-ニトロピレン)を,それぞれ蛍光,化学発光検出HPLCで測定した。瀋陽とウラジオストクの平均大気中多環芳香族炭化水素濃度はソウル,北九州,金沢,東京,札幌より著しく高かったが,平均大気中ニトロ多環芳香族炭化水素濃度は北九州以外を除くと同レベルであった。いずれの都市でも多環芳香族炭化水素とニトロ多環芳香族炭化水素濃度には明確な季節変動(冬>夏)が見られた。各都市の多環芳香族炭化水素とニトロ多環芳香族炭化水素の発生源を明らかにする為に,クラスター分析及び因子分析を行った結果,3つの主要クラスターが見出された。更に,瀋陽とウラジオストク,北九州のピレンに対する1-ニトロピレンの濃度比は石炭燃焼ストーブ排出粉塵のそれに近似し,ソウル,金沢,東京,札幌の値はディーゼル車排出粉塵のそれに近似していた。本研究は,ピレンに対する1-ニトロピレンの濃度比が,都市大気粉塵の発生源である石炭燃焼システムとディーゼル車の指標として有用なことを示している。, Airborne particulates were collected in seven cities in the Pan-Japan Sea countries, Shenyang (China), Vladivostok (Russia), Seoul (South Korea), Kitakyushu, Kanazawa, Tokyo and Sapporo (Japan), in winter and summer. In addition, particulates from domestic coal-burning stoves and particulates from diesel-engine automobiles were collected. Nine polycyclic aromatic hydrocarbons (PAHs), fluoranthene, pyrene (Pyx), benz[a]anthracene, chrysene, benzo[b]fluoranthene, benzo[k]fluoranthene, benzo[a]pyrene, benzo[ghi]perylene and indeno[1,2,3-cd]pyrene, and four nitropolycyclic aromatic hydrocarbons (NPAHs), 1,3-, 1,6-, 1,8-dinitropyrenes, and 1-nitropyrenes (1-Np) in the extracts from the particulates were analyzed by HPLC with fluorescence and chemiluminescence defections, respectively. The mean atmospheric concentrations of PAHs in Shenyang and Vladivostok were substantially higher than those in Seoul, Tokyo, Sapporo, Kitakyushu and Kanazawa. However, the mean atmospheric concentrations of NPAHs were at the same levels in every city except for Kitakyushu. Obvious seasonal variations (winter > summer) in the PAR and NPAH concentrations were observed in each city. In order to study the major contributors of atmospheric PAHs and NPAHs in these cities, cluster analysis and factor analysis were used and three large clusters were identified. Furthermore, the concentration ratios of 1-Np to Pyr were significantly smaller in Shenyang, Vladivostok and Kitakyushu and the values were close to those of particulates in the exhaust from coal stoves. However, the ratios were larger in Seoul, Kanazawa, Tokyo and Sapporo and the values were close to those of particulates in the exhaust from diesel-engine automobiles. Our results show that the concentration ratio of 1-Np to Pyr is an useful indicator of the contributions made by diesel-engine vehicles and coal combustion systems to particulates in urban air., 研究課題/領域番号:15406001, 研究期間(年度):2003–2004, 出典:「環日本海都市の多環芳香族炭化水素/ニトロ多環芳香族炭化水素の発生と曝露の国際比較」研究成果報告書 課題番号15406001 (KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所))    本文データは著者版報告書より作成}, title = {環日本海都市の多環芳香族炭化水素/ニトロ多環芳香族炭化水素の発生と曝露の国際比較}, year = {2005} }