@techreport{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00034876, month = {Mar}, note = {1.ニトロアレーン分析法の改良:既報の化学発光検出HPLCによるトロアレーン分析システムにニトロアレーン分離用ODSカラム,亜鉛還元カラム,高圧流路切り替えバルブ等を導入することにより,極微量ニトロアレーンの分析システムを完成した.これにより,数mg以下の大気粉じん中の2-ニトロフルオランテン(2-NF),2-ニトロピレン(2-NP),4-NP,6-ニトロクリセン(6-NC)等を定量可能とした.2.ディーゼル粉塵抽出物の直接変異原性におけるニトロアレーンの寄与:ディーゼル粉塵のbenzen-ethanol(3:1)抽出物をシリカゲルカラムクロマトグラフィー(n-hexane,dichloromethane,methanolの混合溶媒)で5分画した.Ames試験による直接変異原性(S.typhimuriumYG1024株)は高極性溶媒(dichloromethane-methanol及びmethanol)の2分画に集中し,ニトロアレーンはこのうちの前者に集中した.直接変異原性におけるニトロアレーン(8種)の寄与率はこの分画で50%余り,全分画合計の約1/3に達し,大きいことが明らかになった.3.札幌,東京,金沢の大気環境比較:金沢市,東京都,札幌市の大気中DNP及び1-NP濃度は札幌≧東京>金沢の純に低くなったが,都心は都市による差は小さかった.3都市の中では,札幌が1,3-,1,6-,1,8-ジニトロピレン(DNP)濃度に対する1-NP濃度の比が最も大きく,その理由の一つとして,ディーゼル車の保有台数の割合が高いことが考えられた.濃度推移は日内変動(昼高夜低)及び季節変動(夏低冬高)を呈したが,都市により程度に差があった.4.大気中のニトロアレーンの分解と二次生成:金沢市内の都心と郊外の大気中ニトロアレーンの比較により,DNP及び1-NPは大気輸送中に分解し,その主要因が太陽による光分解であることがわかった.また、2-NFと2-NPはディーゼル粉塵には検出されず郊外ほど存在比が大きくなることより,大気中で二次生成することが推定された., (1) We introduced another separation column (ODS), a zinc reducer column and a switching valve into the nitroarene analyzer, a HPLC equipped with a chemiluminescence detector, to determine trace levels of nitroarenes. (2) Benzene-ethanol extracts from diesel exhaust particulates were separated into 5 fractions on a silica-gel column with mixtures of n-hexane, dichloromethane and methanol. The strong direct-acting mutagenicities were observed in the dichloromethane-methanol and methanol fractions in the Ames test using the S.typhimurium YG1024 strain and nitroarenes were mainly in the former fraction of the two. The mutagenic contribution of nitroarenes were 1/3 of the all fractions. The large contribution of nitroarenes to the mutagenicity of urban air suggests that the monitoring of nitroarenes is very important for assessing the risk of air pollutants. (3) Concentrations of 1,3-, 1,6- and 1,8-dinitropyrenes (DNPs) and 1-nitropyrene (NP) in urban air were in the following decreasing order, Sapporo>Tokyo>Kanazawa. However, the concentrations in downtown areas of the three cities were at similar levels. The relative concentration of DNPs to that of 1-NP was the highest in Sapporo. As a reason, the large ration of diesel-engine vehicles was considered. Their concentrations showed diurnal and seasonal variations. (4) The relative concentrations of DNPs and 1-NP to polycyclic aromatic hydrocarbons were lower in the suburban areas than in the downtown areas, suggesting that DNPs and 1-NP degradated in the presence of sun light during the transportation. On the other hand, the fact that both 2-nitrofluoranthene (NF) and 2-NP were not detected in diesel exhaust particulates but detected in airborne particulates suggested that these two compounds were formed in air., 研究課題/領域番号:08672472, 研究期間(年度):1996–1997, 出典:「未規制大気汚染物質ニトロアレーンの動態解析とその軽減に関する基礎研究」研究成果報告書 課題番号08672472 (KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所))    本文データは著者版報告書より作成}, title = {未規制大気汚染物質ニトロアレーンの動態解析とその軽減に関する基礎研究}, year = {1998} }