@techreport{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00042936, month = {May}, note = {本研究は、妊娠・出産・育児に向けた妊婦の主体的行動を支援するために妊婦のエンパワメントを把握し、出産前教育の評価指標となる尺度を開発することである。臨床での尺度の有用性を確認し、修正した尺度の信頼性・妥当性を検討した。調査の結果、エンパワメント尺度を用いてクラスに参加した妊婦のエンパワメントの変化が把握できること、また、エンパワメントの高さは妊婦の主体的行動に影響することが示された。よって、エンパワメントに介入する意義、出産前教育の評価指標としての有用性が示された。また、尺度の修正版を作成し、妥当性と信頼性を確認した。今後、更に尺度を洗練させ、効果的な出産前教育を検討することが課題である。, The purpose of this study was to promote the positive attitude of pregnant women toward pregnancy, childbirth and child care through empowerment. An empowerment scale was used during prenatal education to measure changes in empowerment, and the reliability and validity of the scale was evaluated. Results showed that there was a significant increase in the empowerment of pregnant women who participated in prenatal classes, and that women with increased empowerment showed a more proactive, positive attitude toward pregnancy, childbirth and child care. It can be concluded from this study that empowerment of pregnant women is possible through prenatal education and care, and that the empowerment scale is a useful instrument. Further research to produce a modified version of the scale would provide better insight into how to provide effective empowerment and care for pregnant women., 研究課題/領域番号:21592797, 研究期間(年度):2009-04-01 – 2013-03-31, 出典:研究課題「妊婦のエンパワメント尺度の臨床適用と検証」課題番号21592797 (KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所)) (https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-21592797/21592797seika/)を加工して作成, 金沢大学医薬保健研究域保健学系}, title = {妊婦のエンパワメント尺度の臨床適用と検証}, year = {2014} }