@techreport{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00042996, month = {Sep}, note = {我々は、学習パターンやMBTI(Myers-Briggs Type Indicator)の考え方に基づく簡易な初期性格特性の取得方法を提案し、グラフィカルに提示するシステムを構築した。さらに、学習管理システムに蓄積されている学習記録を活用して初期性格特性を学習実態を反映させたものに進化させる方法を提案し、得られた特性がより学生自信が感じる性格特性に近いことを確認した。また、プレゼンテーションの教材としも使われるTED(Technology Entertainment Design)の模範的なプレゼンを学習し、評価を受けるシステムの開発を行い、授業内で試用を行った。, We proposed a method for acquiring learning patterns and investigating ways to acquire very basic information(initial character information) about the students' personalities based on the approaches used in Myers-Briggs Type Indicator. And we proposed a method for converting initial character information to information that reflects study behavior. From the results of analyzing the character information obtained by the proposed method, we confirmed that the obtained characteristics more closely agreed with students' self-assessed personality characteristics than did initial character information. Furthermore, we developed a presentation evaluation system that the student can learn model presentation of TED (Technology Entertainment Design) and estimate own gesture by themselves., 研究課題/領域番号:25540161, 研究期間(年度):2013-04-01 – 2015-03-31, 出典:研究課題「性格特性を考慮した学習スタイルパターン適応型学習支援システムの開発」課題番号25540161 (KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所)) (https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-25540161/25540161seika/)を加工して作成, 金沢大学総合メディア基盤センター}, title = {性格特性を考慮した学習スタイルパターン適応型学習支援システムの開発}, year = {2015} }