@techreport{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00043550, month = {May}, note = {平成24年度、25年度には全国のユネスコスクールに対してアンケート方式による実態調査を行い、北陸を中心とする101校から回答を得た。また、北陸等のユネスコスクールを中心とする補足調査を行った。平成26年度には、北陸、気仙沼等のケーススタディを通じ、ESDを通じて身に付けたい能力、その評価手法を精査した。 3年間の調査を通じて、ESD評価の観点が、①取り組みの目標や活動内容に即して評価の観点を個別に決める方式、②従来の学力評価の4観点を用いる方式、③国立教育政策研究所が提唱した、ESDが重視する7つの能力・態度を用いる方式、④上記の方式を複数組み合わせる方式等に大別されることを明らかにした。, In fiscal 2012 and 2013, we conducted questionnaire survey for UNESCO associated schools and received answers from 101 schools. We further conducted more detailed supplementary survey for schools mainly in Hokuriku. In 2014, detailed case studies were made in Hokuriku region, Kesennuma City etc. to review and clarify abilities to be developed in ESD, and methods to evaluate ESD outcomes. Through our research, it was clarified that ESD is evaluated in various ways in Japan, including use of (i) individually developed criteria for specific cases, (ii) traditional four-points evaluation method, (iii) seven abilities and attitudes proposed by the National Institute for Educational Policy Research (NIER), (iv) combination of above- mentioned methods., 研究課題/領域番号:24501093, 研究期間(年度):2012-04-01 – 2015-03-31, 出典:研究課題「ユネスコスクールの質の向上に向けたESD評価手法の分析」課題番号24501093 (KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所)) (https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-24501093/24501093seika/)を加工して作成, 金沢大学環境保全センター}, title = {ユネスコスクールの質の向上に向けたESD評価手法の分析}, year = {2015} }