@techreport{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00043566, month = {Jun}, note = {モノヅクリの際に,ヒトが得る感覚情報(例えば,思い通りの直線が描けているか)を制御することで,器用さ(パフォーマンス)にどのような影響が生じるのかを観察することで,不器用さ改善を試みた. 具体的には,基本動作となる直線描画を題材にとり,様々な点線を提示することで,被験者のパフォーマンスがどのように変化するのかを観察した.結果から,スキルレベルに応じて器用さを向上させる提示情報が異なることが分かった.この結果に基づくヒトの器用さ制御は今後の課題である(現在試行中である)., During making products, human being receives several information from her/his sensations for controlling her/his body motions. This research investigates the effect of the change in the sensory information on human performance in making products. Concretely speaking, the target for the investigation was line drawing task that is the fundamental task. We asked subjects to draw a line along a displayed dot line while changing the space and shape of the dots, and we investigated how performance of the subjects changed. The results indicates that for good performance, the displayed dot line should change according to the skill level of the subject. Our future (on-going) work is the development of human dexterity control system based on this investigation results., 研究課題/領域番号:24650092, 研究期間(年度):2012-04-01 – 2014-03-31, 出典:研究課題「提示情報制御による不器用さ改善の可能性」課題番号:24650092 (KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所)) (https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-24650092/24650092seika/)を加工して作成}, title = {提示情報制御による不器用さ改善の可能性}, year = {2014} }