@techreport{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00044456, month = {Jun}, note = {本研究の目的は、急性期病院における認知症高齢者対応型実践能力の向上を目指した教育プログラムを構築することである。急性期病棟に勤務する看護師12名のインタビューをもとに質的帰納的分析を行い、「急性期からの離脱」等の7つの概念を抽出した。これらの結果を踏まえて、急性期の状況に適合した看護師の教育プログラムとして①急性期の認知症対応アセスメント能力(「『認知』の仮診断」)、② 見守りのためのチームワーク(「見守りの相互協力」「踏み込んだ働きかけ」「認知症対応への切り替え」)③認知症看護のストレス・マネージメント能力(「ハプニングを楽しむことへの転換」)が示唆された。, The purpose of this study was to develop nurse's abilities to care for elderly patients with dementia in acute care setting. This study was a qualitative study using modified grounded theory guided data collection and analysis. Twelve registered nurses who care for elderly with dementia in acute care setting were interviewed. The semi-structured interviews were transcribed, we identified seven concepts (e.g. the early treatment of patients with dementia) .Based on these results, we discuss about three nurse's abilities, ①Assessment (provisional diagnosis of dementia), ②Teamwork(reciprocal cooperation, negotiations, shift gears adjust dementia care), ③Stress management (refreshing change in an unexpected incident). Further research is necessary to explore effects of these educational program for patients with dementia to deliver the best possible care in acute care setting., 研究課題/領域番号:25463543, 研究期間(年度):2013-04-01 - 2016-03-31, 出典:研究課題「認知症対応型看護実践のための教育プログラムの開発」課題番号25463543 (KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所)) (https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-25463543/25463543seika/)を加工して作成, 金沢大学医薬保健研究域保健学系}, title = {認知症対応型看護実践のための教育プログラムの開発}, year = {2016} }