@techreport{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00044814, month = {Mar}, note = {【目的】 糖尿病教育に携わる看護師が教育スタイルを自己評価する評定尺度を開発し、看護師の糖尿病教育スタイルの実態および教育スタイルと教育背景や実践現場の環境等との関連を明らかにする。 【方法】 金沢大学医学倫理審査会にて承認を得、糖尿病患者教育に携わっている全国の看護師を対象に、2005年7-9月にアンケート調査を行った。独自に作成した看護師の教育スタイル自己評価票(54項目)、対象者の背景および実践環境に関する質問票、一般性自己効力感尺度を用いデータ収集を行った。 【結果および考察】 分析可能なデータは1096であった。54項目の自己評価票の回答を因子分析した結果、20項目においてある程度の妥当性と信頼性を確認でき、「看護師の糖尿病教育スタイル自己評価ツール」を活用できる可能性が見出された。またK-means法によるクラスタ分析を行った結果、3つにクラスタ化され得点分布の特徴とグループ間の得点の相対的比較から、「深入りしないタイプ」「熱くのめりこむタイプ」「冷静で距離をおきつつ要はおさえるタイプ」と命名した。「熱くのめりこむ」「冷静で距離をおきつつ要はおさえる」をあわせた半数以上の看護師の教育スタイルはある程度安定していると考えられた。看護職種内や他職種との連携感など環境のとらえ方は「熱くのめりこむ」において最も肯定的で、「深入りしない」では最も肯定感が低かった。「深入りしないタイプ」は糖尿病看護経験は浅く糖尿病療養指導士有資格者は少なく、自己効力感が最も低く自信がないといった「熱くのめりこむタイプ」とは対照的であった。4割以上存在する「深入りしないタイプ」の看護師に対し、他のタイプへ変化させる教育を行うことによって糖尿病に携わる看護師全体の実践能力を向上させる可能性が考えられた。その介入方法として「看護師の糖尿病教育スタイル自己評価ツール」を活用できるよう、項目を精選し看護師への教育介入へ向け検討していく方向性が示された。, This study was carried out for the purpose of developing a scale for the self-evaluation of teaching style by nurses involved in diabetes education, clarifying the status of the diabetes education styles of nurses, and examining the relationship among education styles, educational background and environment at the actual sites of education. A questionnaire survey was carried out targeting nurses implementing education for diabetes patients throughout Japan from July through September, 2005 after obtaining approval from the Kanazawa University medical ethics committee. Data was collected via a self-evaluation instrument (54 items) specifically designed for the education styles of nurses, a survey of background and practical environment of subjects, and a general self-efficacy scale. There were 1,096 items of analyzable data. As a result of the factor analysis of responses to the 54-items self-evaluation instrument, a certain degree of validity and reliability were observed in 20 items, sh owing the potential of utilization of the self-evaluation tool for the diabetes education styles of nurses. As a result of cluster analysis by the K-means method, data was clustered into 3 groups: namely, "the type of nurses who do not become very involved," "the type of nurses who get deeply involved," and "the type of nurses who teach important points calmly while keeping a good distance" according to the characteristics of score distribution and the relative comparison of scores among groups. The educational styles of more than half of the nurses combining "the type of nurses who get deeply involved" and "the type of nurses who teach important points calmly while keeping a good distance" were thought to be stable to some extent.There is believed to be potential for improvement of the practical ability of all nurses involved in diabetes patients by providing education to "the type of nurses who do not become very involved," a number which accounts for 40% or more of all nurses, that causes them to change to the other types of nurses. In order to do so, this study suggests the need to improve the items utilized in the self-evaluation tool for the diabetes education styles of nurses for educational intervention toward the nurses., 研究課題/領域番号:16592141, 研究期間(年度):2004-2006, 出典:「糖尿病教育における看護師の教育スタイルの解明」研究成果報告書 課題番号16592141 (KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所))    本文データは著者版報告書より作成}, title = {糖尿病教育における看護師の教育スタイルの解明}, year = {2007} }