@techreport{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00045639, month = {Apr}, note = {日豪の大学におけるムスリム学生の宗教的ニーズへの対応には現状として大きな違いがあるが,キャンパス人口の文化的多様性の拡大にともない,大学における政教分離政策や,資源分配における平等・公正・ニーズのとらえ方などにおいて,日本の大学は変化にさらされている。留学生増員政策において先行するオーストラリアの大学の事例研究からは,留学生の経営的重要性が大きい地方の小規模大学において,高等教育の市場化・グローバル化が,大学における多文化主義の推進や,周辺地域におけるイスラーム理解・エスニック関係改善を導く事例が確認された。, There is a big difference in the religious services for Muslim students between Japanese and Australian universities. However, along with the glowing demographic diversity among its student body, Japanese universities are facing challenges concerning the policy on the relationship between religion and state, and the principle of distributing campus resources : equality, equity or need. Case study of Australian universities suggest that there is a possibility that the commercialization and the globalization of higher education could propel the multiculturalism on campus and the recognition of local Muslim community in the region especially in case of smaller universities located in smaller, less multicultural cities and towns., 出典:研究課題「高等教育の市場化と多文化化の相互作用に関する研究: イスラームの承認をめぐって」課題番号21730667 (KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所)) (https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-21730667/21730667seika/)を加工して作成, 金沢大学理工研究域フロンティア工学系}, title = {高等教育の市場化と多文化化の相互作用に関する研究: イスラームの承認をめぐって}, year = {2012} }