@article{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00045724, author = {Ota, Akira and Sato, Naoko and Fujita, Kiyoshi and Kim, Ranmi and 太田, 亨 and 佐藤, 尚子 and 藤田, 清士 and 金, 蘭美}, issue = {21}, journal = {金沢大学留学生センター紀要, Research Bulletin, International Student Center Kanazawa University}, month = {Mar}, note = {2017年度日韓プログラムの教育参画で実施された専門科目(物理)と日本語(漢字)のコラボレーション授業では,学生の日本語能力に合わせて大幅な授業の改善を行った。さらに授業時に見られた問題の原因を解明するため,フォローアップインタビューと調査を行った。その結果,日本語能力試験N2レベル以下では,初級レベルの漠字が用いられた語彙であっても,実際の日本語の文脈の中で接したことがない場合,予想以上に習得するのが難しい実態が明らかになった。また,物理で用いられている語や表現についても,物理の文脈の中でどのような意味が含まれているかを理解するためには実際の文脈に接しながら学ぶ必要があることが示唆された。今後は,専門分野の文脈を用いた練習問題の開発などが必要であり,研究課題としていきたい。, This 2017 study of a collaborative class, which combines physics and Japanese language (kanji), focuses on efforts to improve teaching objectives in accordance to the Japanese language proficiency of students. The authors applied post-class follow-up interviews and questionnaires in order to identify problematic factors encountered during the class. As a result, insight was gained that clarified the extent of difficulty for upper-intermediate-level students (Japanese proficiency level less than N2 of JLPT) to acquire even a basic level of vocabulary and kanji, without an authentic Japanese context. Additionally, regarding vocabulary and expressions specific to the field of physics, the study supports a methodology based on learning in authentic contexts in order to comprehend the tacit meaning of relevant texts. In order to develop exercise materials utilizing contexts in scientific fields, the authors plan to continue related research in the near future.}, pages = {1--14}, title = {専門科目(物理)と漢字のコラボレーション授業:物理の文脈を利用した漢字と専門語彙の教育・学習の必要性を考える}, year = {2017} }