WEKO3
インデックスリンク
アイテム
「解釈力」を核にした教員養成モデルの構築
https://doi.org/10.24517/00052290
https://doi.org/10.24517/000522909e821654-3586-4024-9e32-fd92636b256b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 報告書 / Research Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-10-01 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 「解釈力」を核にした教員養成モデルの構築 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A Proposal for teacher Training Program on Reasoning Abilities | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws | |||||
資源タイプ | research report | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.24517/00052290 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
吉川, 一義
× 吉川, 一義 |
|||||
書誌情報 |
平成24(2012)年度 科学研究費補助金 挑戦的萌芽研究 研究成果報告書 en : 2012 Fiscal Year Final Research Report 巻 2011-2012, p. 4p., 発行日 2013-05-20 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 金沢大学人間社会研究域学校教育系 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究では「解釈力」を学生が獲得すべき最重要能力とし、これを涵養する方法とカリキュラムの見直しを探求した。結果、知識量減少は思考力欠如に影響し、物事を相対的に捉える解釈の視座形成が困難な実態を確認した。教材の解釈比較では、学生の知識量の豊富さが影響した。知識連関の阻害要因として、低学力の学生には自身が受けてきた授業イメージが強固にあり、これを崩すことが容易ではない事が考えられた。この修正を図る方法と内容の重要性が示唆された。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The project places high priority on “Reasoning Abilities” of students, exploring its methodology and developing the present curriculum. Our analysis shows that the amount of knowledge correlates with the students’ cognitive and reasoning abilities, foregrounding their difficulty in establishing a coherent perspective on teaching materials. The comparative research of school textbook reading and its application clearly denotes students’ problems: those with more knowledge did better performances. Our study provides a possible but highly important explanation for the finding. Presumably, the tendency that less achieved students persist in familiar teaching styles prevents them from freer considerations on teaching materials. | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 研究課題/領域番号:23653286, 研究期間(年度):2011-2012 | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 出典:研究課題「「解釈力」を核にした教員養成モデルの構築」課題番号23653286 (KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所)) (https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-23653286/23653286seika/)を加工して作成 |
|||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | AM | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa | |||||
関連URI | ||||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | https://kaken.nii.ac.jp/search/?qm=90345645 | |||||
関連名称 | https://kaken.nii.ac.jp/search/?qm=90345645 | |||||
関連URI | ||||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-23653286/ | |||||
関連名称 | https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-23653286/ | |||||
関連URI | ||||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-23653286/23653286seika/ | |||||
関連名称 | https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-23653286/23653286seika/ |