@techreport{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00046114, month = {May}, note = {車輪とレールとの転動接触疲労によるレールの損傷についてX線応力測定法を適用して検討を行った.本研究では,測定部にCrKα特性X線を当て,発生するデバイリングを二次元検出器で計測し,新応力解析理論一般化cosα法を適用して三軸応力解析して検討した.その結果,三軸応力テンソル成分はレールの損傷初期の状態と相関し,非破壊非接触でそれを評価可能である見通しが得られた., Rolling contact fatigue on the surface of rails due to railway wheel was sutudied using X-ray stress measurement method. Tri-axial stress analysis was conducted with a new stress analysis theory, so-called cosa method by detecting Debye-Scherrer ring with a two-dimensional X-ray detector and CrKa characteristic X-ray from irradiated area. As a result, it was found that tri-axial stress components corresponds to the initial damage of the rail and we can evaluate them nondestructively., 研究課題/領域番号:25420085, 研究期間(年度):2013-04-01 - 2016-03-31, 出典:研究課題「レール用小型X線応力測定装置による実路線の転がり疲労の解明」課題番号:25420085 (KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所)) (https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-25420085/25420085seika/)を加工して作成, 金沢大学人間社会研究域人間科学系}, title = {レール用小型X線応力測定装置による実路線の転がり疲労の解明}, year = {2016} }