WEKO3
インデックスリンク
アイテム
パイロットモデルのオンライン同定を核とした小型機・無人航空機の安全性向上システム
https://doi.org/10.24517/00052546
https://doi.org/10.24517/00052546d53aea24-e9ea-4569-8d6b-58b34ca58ef9
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 報告書 / Research Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-10-22 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | パイロットモデルのオンライン同定を核とした小型機・無人航空機の安全性向上システム | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Safety System of Drone Operation based on On-line Identification of the Human Operator | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws | |||||
資源タイプ | research report | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.24517/00052546 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
徳竹, 浩
× 徳竹, 浩 |
|||||
提供者所属 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 金沢大学理工研究域フロンティア工学系 | |||||
書誌情報 |
平成28(2016)年度 科学研究費補助金 基盤研究(C) 研究成果報告書 en : 2016 Fiscal Year Final Research Report 巻 2014-04-01 - 2017-03-31, p. 5p., 発行日 2017-06-14 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | ドローンや自動運転自動車などの操縦者をリアルタイムモデリングし,モデルパラメータから操縦者状態を推定する手法の検討を行った.機体の運動や周囲環境の変化に対する操縦者の振る舞いをモデル化し,そのモデルパラメータで操縦者状態を評価する.操縦シミュレータ実験を行い,操縦者モデルを同定し解析した結果,ワークロード量とモデルの残差,モデル変動などとの相関があることが明らかになった.既存手法は心拍などの生体信号を計測してその変化を評価する.一方提案手法は,刺激に対する操縦者ダイナミクスの応答を評価する手法であるため,車両振動や外部環境の変化に適切に反応できているか直接評価することができる. | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The estimation algorithm of the operator condition using identified operator mode was discussed. The operator models of the drone and self-driving car were identified as a response model to the vehicle motion and the condition change around the car such as a distance to the forward car. The output of the operator model are control behavior and the movement of the viewpoint. These model structures enable to analyze the inner condition of the human operator. The flight and driving simulator were conducted and the operating experiments of a drone and self-driving car with and without subtask were performed. The relations between the identified model and the workload imposed by the subtask were analyzed. The result indicated that the residual and the model variations of the identified model have correlations with the workload. |
|||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 研究課題/領域番号:26420810, 研究期間(年度):2014-04-01 - 2017-03-31 | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 出典:「パイロットモデルのオンライン同定を核とした小型機・無人航空機の安全性向上システム」研究成果報告書 課題番号26420810 (KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所)) (https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-26420810/26420810seika/)を加工して作成 |
|||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | AM | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa | |||||
関連URI | ||||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | https://kaken.nii.ac.jp/search/?qm=80295716 | |||||
関連名称 | https://kaken.nii.ac.jp/search/?qm=80295716 | |||||
関連URI | ||||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-26420810/ | |||||
関連名称 | https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-26420810/ | |||||
関連URI | ||||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-26420810/26420810seika/ | |||||
関連名称 | https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-26420810/26420810seika/ |