@techreport{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00046234, month = {May}, note = {2010年代以降の十年あるいは二十年間で、日本の若者の社会意識がどのように変化するのかを、社会調査データを使用して解明するために、現時点で、どのような新しい意識項目を測定すべきかを検討した。その目的での予備調査としてのインターネット調査の有効性を、データ分析によって示し、若者の意識研究のプロセスを明確化した。自尊感情や友人関係の志向等が現代の若者の意識・行動に影響を与えていること等が明らかとなった。, This study elucidated what kind of new social psychological questions we should measure at present in order to describe, using survey data, how the value, opinion and attitude of the Japanese youth changed in decades after the 2010s. I showed the effectiveness and validity of the internet survey (web survey) as the preliminary investigation and clarified the process of the sociological social psychology of the youth. It was revealed that self-esteem or orientation of friends strongly affected consciousness and behaviors of the contemporary young Japanese., 研究課題/領域番号:25380661, 研究期間(年度):2013-04-01 - 2016-03-31, 出典:研究課題「計量社会学的手法による新しい若者研究の基盤形成のための調査研究」課題番号:25380661 (KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所)) (https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-25380661/25380661seika/)を加工して作成, 金沢大学人間社会研究域人間科学系}, title = {計量社会学的手法による新しい若者研究の基盤形成のための調査研究}, year = {2016} }