@techreport{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00046348, month = {May}, note = {米国オハイオ州にて、実践的推論プロセスを含む問題解決学習の授業、評価、オハイオ州スタンダード、ナショナル・スタンダード等について、高校での授業参観、また、高校家庭科教師およびオハイオ州立大学教授へのヒアリングと資料収集を行った。 得られた知見をもとに、日本の家庭科における問題解決学習への適用と7つの学習プログラムを開発した。また、実践的推論プロセスを活用した授業を展開しているオハイオ州の高校家庭科教師Marybeth Motasem氏を招聘しシンポジウムやワークショップを行い、研究交流をはかった。教育関係者や学生に広く参加を呼びかけ、研修の機会を提供した。, The purposes of this study are to analyze the Ohio Home Economics curriculum and program based on problem-solving learning named Practical Reasoning Process and to adapt to Japanese home economics education and development of lesson programs. The main items and findings of the research are as follows: 1) analysis of the curriculum and lesson program of the Practical Reasoning Process in Ohio; 2) development 7 lesson programs based on Learning to Discover, Propose and Solve Problem of home economics education; and, 3) invitation of Ms. Marybeth Motasem who is home economics teacher in Ohio and holding symposiums and workshops in Japan.And then, a lot of teachers and students participated in them and got the opportunity to learn problem-solving learning and Practical Reasoning Process., 研究課題/領域番号:23531175, 研究期間(年度):2011-2013, 出典:「米国オハイオ州教育プログラムの分析をもとにした家庭科「問題提起解決学習」の開発」研究成果報告書 課題番号23531175 (KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所)) (https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-23531175/23531175seika/)を加工して作成}, title = {米国オハイオ州教育プログラムの分析をもとにした家庭科「問題提起解決学習」の開発}, year = {2014} }