@techreport{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00046362, month = {May}, note = {本研究の目的は,経済活動の時空間集積現象を説明可能な交通・立地統合モデルを構築することである.そのために,本研究では,時間・空間的な集積の経済・不経済を考慮した交通・立地統合モデルを構築した.そして,ポテンシャルゲームの性質を利用した解析により,均衡状態の特性を明らかにした.さらに,構築したモデルを現実的な政策評価に応用するために必要となる,パラメータ設定方法や大規模モデルの効率的解析手法を開発し,幾つかの仮想政策の効果分析を実施した., This study aims to develop urban economic models that can describe the spatial and temporal distribution of economic activities. To this end, I extended the traditional residential location models to introduce spatial/temporal agglomeration economies and characterized their equilibria by invoking the properties of a potential game. This study also presented an efficient approach for obtaining the stable equilibrium and parameter estimation and calibration procedures, which are necessary to apply these models to a wide variety of policy evaluations. By using them, I evaluated the effects of several urban policies., 研究課題/領域番号:15K18136, 研究期間(年度):2015-04-01 - 2018-03-31, 出典:研究課題「時間・空間的な集積の経済を考慮した交通・立地統合モデルの開発」課題番号15K18136 (KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所)) (https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-15K18136/15K18136seika/)を加工して作成, 金沢大学理工研究域地球社会基盤学系}, title = {時間・空間的な集積の経済を考慮した交通・立地統合モデルの開発}, year = {2018} }