@techreport{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00046391, month = {May}, note = {新たなデザイン教育の可能性を探るという視点から,世界的に評価されるデザインを生み出し続けるスウェーデンの義務教育課程の美術科「アート」におけるデザイン教育を研究した。スウェーデンの基礎学校の学習指導要領の分析や現地での授業観察,教師からの聞き取り調査,日本の学習指導要領との比較を行った。これらの調査・分析を通して,日本の美術科とスウェーデンの基礎学校「アート」における「デザイン」に対する認識の隔たり,基礎学校の美術科「アート」において「デザイン思考を用いたビジュアルコミュニケーション能力の育成」,「映像メディア表現能力の育成」といったデザイン教育的要素が重視されていることが明らかになった。, The study focused on design education in the art course of Swedish compulsory school, to explore the possibility of new design education that leads to develop the human resources for the design industry in Japan. The reason the study has focused on Sweden is because they are famous for its good design, and representative country of the Scandinavian design. The research is based on the analysis of the course of study and field survey in Swedish compulsory school “Grundskola”, and comparison with the course of study in Japanese compulsory school. As a result of study gotten the following knowledge. 1) A gap of recognition of art class in Japanese compulsory school and Swedish compulsory school for the meaning of “design”. 2) Art class in Swedish compulsory school is focusing on the design education elements such as a development of visual communication skills using the design thinking, and the image media (using computer) representation capability., 研究課題/領域番号:25885039, 研究期間(年度):2013-04-01 - 2015-03-31, 出典:「スウェーデンの義務教育における美術教育」研究成果報告書 課題番号25885039 (KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所)) (https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-25885039/25885039seika/)を加工して作成, 金沢大学人間社会研究域学校教育系}, title = {スウェーデンの義務教育における美術教育}, year = {2015} }