@techreport{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00046444, month = {May}, note = {アメリカ、ヨーロッパにおける専門分野別教育プログラム認定・評価システムについて調査研究してきた結果、専門分野別教育プログラムアクレディテーション活動の実態および具体的な評価者選任の仕組みを明らかにすることが出来た。また、ヨーロッパにおいては、機関別アクレディテーションと専門分野別教育プログラムアクレディテーションが混在している状況について、アメリカにおいては、アクレディテーション機関自身を認証する仕組みについても明らかになった。, We studied the educational program accreditation systems both in the United States and Europe. Consequently, the pictures and the mechanisms of these systems which includes the procedures of appointments of peer reviewers are illustrated. Additionally, we made clear the following two aspects. In Europe, we found that the accreditation systems vary among countries. Some countries implement the institutional accreditation, while the others implement the educational program accreditation or bothkinds of accreditation. In the U.S., we found the procedures to recognize the accreditation bodies., 研究課題/領域番号:22530912, 研究期間(年度):2010-2012, 出典:研究課題「専門分野別教育プログラム認定・評価導入への実証的研究」課題番号22530912 (KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所)) (https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-22530912/22530912seika/)を加工して作成}, title = {専門分野別教育プログラム認定・評価導入への実証的研究}, year = {2013} }