@techreport{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00046529, month = {Apr}, note = {本研究では,超音波の非線形干渉による可聴音生成原理に基づき,2つの独立な放射器から周波数の異なる超音波をそれぞれ放射し,互いの音軸を交差させることによって空間内の任意点に局在性可聴音波を生成するシステムの構築について検討した.超音波放射器の基本特性,及び2つの放射超音波の干渉によって空間内に形成される仮想音源領域の大きさと再生可聴音レベルについて,理論的予測および実験的計測を行った., In this study, a virtual sound production system is developed where the difference frequency component appears as the secondary audible sound at a point of interference locally by the nonlinear interaction of two independently radiated ultrasounds while they travel directionally and intersect each other. The design of high-directive ultrasonic radiator, followed by the investigation of virtual sound production performance has been done theoretically as well as experimentally., 出典:研究課題「超音波干渉に基づく仮想音源生成システムの開発と能動騒音制御への適用」課題番号20760147 (KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所)) (https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-20760147/20760147seika/)を加工して作成}, title = {超音波干渉に基づく仮想音源生成システムの開発と能動騒音制御への適用}, year = {2010} }