@article{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00047381, author = {Kawakami, Mitsuhiko and Babasaki, Keiko and Hori, Tetsuya and Murata, Yasuhiro and 川上, 光彦 and 馬場先, 恵子 and 堀, 徹也 and 村田, 康裕}, journal = {土木計画学研究・論文集, Infrastructure planning review}, month = {Jun}, note = {In this study, for the purpose of traffic calming, experimental road arrangements using two types of chicanes were done in Kanazawa City and effects of traffic environment were surveyed. As a result, chicanes have a certain effect of speed control of vehicles, however, traffic safety consciousness of pedestrians were not improved because of a shortage of spaces for pedestrians. It. is important for traffic calming in a residential area that traffic regulations are applied and that methods and tools for experimental arrangement are improved., 金沢市では、地区交通計画のモデル地区として長町地区で整備を進めている。本研究では、整備の一環として同地区の街路において実験的に2種類のシケインを設置し、交通環境の整備効果を調査研究するとともに、実験の有効性について検討した。その結果、シケインの設置により自動車速度の減速効果は確認されたが、歩行空間が十分に確保できず、歩行者の安全感を向上させることができなかった。原因として、現状の対面通行を前提にシケインを設置したことに加えて、実験方法に問題があったことが考えられる。今後、交通規制の検討と実験方法の確立が急務である。, 金沢大学理工研究域環境デザイン学系}, pages = {727--735}, title = {シケインを用いた社会実験による交通環境改善効果に関する調査研究: 金沢市長町地区の事例}, volume = {14}, year = {2005} }