@article{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00047693, author = {Akagi, Tadayuki and 赤木, 紀之}, journal = {金沢大学国際機構紀要, Research Bulletin, Organization of Global Affairs Kanazawa University}, month = {Mar}, note = {世界トップレベルの研究を行う大学や国際化を牽引する大学を重点的に支援する文 部科学省の事業として,「スーパーグローバル大学(SGU)創成支援事業」がある。金沢 大学は当該事業の「グローバル化牽引型」に採択されており,SGU事業の取り組みとし て,2023年度を目途に学士課程の50%の授業,大学院課程の100%の授業の英語化を 目指している。本稿では,筆者が試みている医学類専門科目での授業の英語化の取り 組みと,それに対する学生からの評価や声について報告し,今後の授業の英語化や課 題について考察する。一連の取り組みから,「学生が講義内容を日本語で十分に理解 している」という前提が,授業の英語化には肝要であることが見えてきた。, The Top Global University Project( Super Global Universities) is a project of the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology of Japan. Kanazawa University was selected as Type B( Global Traction Type) university on the project. As a part of the project, Kanazawa University has been aiming that 50% of the bachelor lectures and 100% of the graduate school lectures will be offered in English until 2023. In the present article, I report my attempt of a lecture in English in School of Medicine. Also, I introduce the evaluation and the voice from students on it. Based on the above, I discuss a future aspect of a lecture in English and issues surrounding it. These attempts revealed that “Students already understand the contents of a lecture in Japanese very well” should be required for giving a lecture in English.}, pages = {15--30}, title = {講義に英語を導入することで見えてきた課題と可能性~医学類における一例の紹介~}, volume = {1}, year = {2019} }