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新幹線建設に伴う並行在来線経営分離の問題をめぐる政策決定と社会的合意形成の研究
https://doi.org/10.24517/00054549
https://doi.org/10.24517/000545493a36245b-6bc5-4200-bd50-fd5cf5542bcb
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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Item type | 報告書 / Research Paper(1) | |||||
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公開日 | 2019-06-21 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 新幹線建設に伴う並行在来線経営分離の問題をめぐる政策決定と社会的合意形成の研究 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A study of policy-making and social consensus over the issue of parallel conventional line management separation due to the Shinkansen construction | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws | |||||
資源タイプ | research report | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.24517/00054549 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
市嶋, 聡之
× 市嶋, 聡之 |
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提供者所属 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 金沢大学人間社会環境研究科 | |||||
書誌情報 |
平成29(2017)年度 科学研究費補助金 挑戦的萌芽研究 研究成果報告書 en : 2017 Fiscal Year Final Research Report 巻 2015-04-01 - 2018-03-31, p. 6p., 発行日 2018-05-29 |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 整備新幹線の建設・開業と引き替えにJRから経営分離された並行在来線を対象とし、経営分離に関する政治的決定過程を、特に合意形成の実態を研究した。沿線自治体や第三セクター鉄道会社への聞き取り調査を実施した結果、並行在来線の経営分離という基本方針は政府・与党により決定されており、地方自治体の決定権と拒否権は事実上ほとんどなかったこと、経営分離後の並行在来線で生じる不利益についての具体的な内容は先送りされ、自治体や住民の対応が後手に回らざるを得なかったこと、各整備新幹線沿線での先行事例が初期の段階では他地域で活用されず、各地域、各自治体個別の課題として対処されてきたことが判明した。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | We studied the political decision process of management separation, especially the actual situation of consensus formation on A conventional railway line that is separated from management by JR after completion of Seibi-Shinkansen line. As a result of conducting interviews with local governments and third sector railroad companies, the following was clarified. The basic policy of management separation of concurrent conventional railway was decided by the central government and the ruling party, and there was virtually no decision and veto power of local governments. The specific content of disadvantages arising in the railway along the conventional railway after separation of management was postponed and the response of local governments and residents was delayed. And in the early stage, the precedent case on each Seibi-Shinkansen line was not utilized in other areas, and it was dealt with as an individual issue for each region and each local government. | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 研究課題/領域番号:15K12273, 研究期間(年度):2015-04-01 - 2018-03-31 | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 出典:研究課題「新幹線建設に伴う並行在来線経営分離の問題をめぐる政策決定と社会的合意形成の研究」課題番号15K12273 (KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所)) (https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-15K12273/15K12273seika/)を加工して作成 |
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著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | AM | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa | |||||
関連URI | ||||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | https://kaken.nii.ac.jp/search/?qm=40447678 | |||||
関連名称 | https://kaken.nii.ac.jp/search/?qm=40447678 | |||||
関連URI | ||||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-15K12273/ | |||||
関連名称 | https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-15K12273/ | |||||
関連URI | ||||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-15K12273/15K12273seika/ | |||||
関連名称 | https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-15K12273/15K12273seika/ |