@techreport{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00048868, month = {Jun}, note = {本研究は,日本の大学等の高等教育機関で学ぶ日本語学習者が必要な日本語およびアカデミック・スキルを,can-do statementによる能力記述文により提示し,その能力記述の目標を達成するための学習項目と教材を関連づけたコンテンツ「アカデミックCan-doグリッド」の構築を目指すものである。これは,能力記述とそれに対応した教育コンテンツが複合的につながった,実用性の高い教材モデルとなる。さらにこれは,第二言語としての日本語教育のみならず,第一言語としてのアカデミック日本語教育,すなわち日本人大学生へのアカデミック日本語教育にも大きく貢献できるものである。, The research objective is to develop the prototype of new Japanese language learning material for the international students who need the academic skills to study/research in university of Japan. This material is consists of essential tasks which the Japanese learner would experience in academic settings. The skills which are required for these tasks are expressed by “can-do statements”and authentic materials which are used in the practical academic settings. Through the study with this material, learners will be able to acquire the academic skills and Japanese language skills.Through the research for the development of the prototype, new perspectives for academic Japanese language teaching were provided., 研究課題/領域番号:25370586, 研究期間(年度):2013-04-01 – 2017-03-31, 出典:「アカデミックCan-Doグリッドに基づく日本語教材モデルの設計」研究成果報告書 課題番号25370586 (KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所)) (https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-25370586/25370586seika/)を加工して作成, 金沢大学国際機構}, title = {アカデミックCan-Doグリッドに基づく日本語教材モデルの設計}, year = {2017} }