@techreport{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00048872, month = {Jun}, note = {本研究では日本語教育のためのデータマイニング技術開発を目的に、[1]既存データマイニング技術の日本語教育研究への応用可能性の検討、[2]既存ツールのカスタマイズ、[3]ツール開発、[4]マニュアル開発を行った。その結果、[1]ではKh-Coder,SVtoolsなどを用いた日本語教育研究への応用研究を行い、有効性を示した。[2]では日本語学習者誤用換言対データを約3000対開発した。[3]では日本語学習者アクセントの自動評定技術開発を行った。[4]ではマニュアルを一部Web公開した。学術的成果としては、6件の学術論文の発表、11件の学会発表等を行った。, In this project, several datamining tools such as Kh-Coder and SV-tools were 1) applied in the field of Japanese language education, 2) customized, 3) developed to a new tool and 4) documented for using these tools. In 2), we got a dataset of about 3,000 pairs of mistake-correction phrases by Japanese learners. In 3), an automatic evaluation system for accentuation of Japanese read speech was developed. In 4), we published a part of the user’s manual for Japanese language teachers on the web. In summary, six articles and eleven presentations were done for this project., 研究課題/領域番号:25580109, 研究期間(年度):2013-04-01 - 2016-03-31, 出典:研究課題「日本語学習者データマイニングのための既存ツール評価とマニュアル設計」課題番号:25580109 (KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所)) (https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-25580109/25580109seika/)を加工して作成, 金沢大学国際機構}, title = {日本語学習者データマイニングのための既存ツール評価とマニュアル設計}, year = {2016} }