WEKO3
インデックスリンク
アイテム
日韓プログラム予備教育における総合的な「日韓共同(協働)教育」を目指す実践的研究
https://doi.org/10.24517/00056638
https://doi.org/10.24517/000566381a62d727-e983-4e7a-9cfc-a89e92b5765d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 報告書 / Research Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-01-27 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 日韓プログラム予備教育における総合的な「日韓共同(協働)教育」を目指す実践的研究 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Research in relation to "Japan-Korea Joint Collaborative Pre-tertiary Education" within the framework of the Japan-Korea Joint Scholarship Program | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws | |||||
資源タイプ | research report | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.24517/00056638 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
太田, 亨
× 太田, 亨 |
|||||
書誌情報 |
平成26(2014)年度 科学研究費補助金 基盤研究(B) 研究成果報告書 en : 2014 Fiscal Year Final Research Report 巻 2012-04-01 - 2015-03-31, p. 6p., 発行日 2015-06-04 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 金沢大学国際機構 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究は、日韓プログラム予備教育の共同(協働)教育を目指した実践的研究として、4つの下位ユニットから成る。まず、数学の論証から学習者が日本語の文章を通じ論理の問題をどう解くかの過程を検証した。次に、日本語と数学、物理の教員が協働して授業を行うコラボ授業を実施し、その効果を検証した。また、物理用語集のPDF版を公開するとともに、数学用語集の基本語彙選定の作業を行った。そして最後に、日韓プログラムに関するシンポジウムを開催し、同プログラムが日韓友好に果たしてきた意義を確認するとともに、2020年以降も第3次事業としてプログラムを継続すべきという主張を行い、その実施方法に関する具体的な提言を行った。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This research aims to be joint and collaborative within the framework of the Japan-Korea Joint Scholarship Program for Science and Technology students. The research focus group participants were pre-university students. The research consists of four sections. First, we assessed how they solved logical questions in Japanese starting with mathematical problems. Second, we carried out collaborative classes combining Japanese and mathematics, and Japanese and physics respectively, and we later assessed their effectiveness. Thirdly, we uploaded a trilingual (Japanese, Korean, and English) glossary of terms related to physics in PDF format, and selected about 500 basic mathematical terms. Finally, we held a symposium about the program in which we acknowledged its role for friendship between both countries, strongly recommended that the program should be prolonged for a third period from 2020, and provided a proposal for how this could be realized. | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 研究課題/領域番号:24320093, 研究期間(年度):2012-04-01 - 2015-03-31 | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 出典:研究課題「日韓プログラム予備教育における総合的な「日韓共同(協働)教育」を目指す実践的研究」課題番号24320093 (KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所)) (https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-24320093/24320093seika/)を加工して作成 |
|||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | AM | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa | |||||
関連URI | ||||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | https://kaken.nii.ac.jp/search/?qm=40303317 | |||||
関連名称 | https://kaken.nii.ac.jp/search/?qm=40303317 | |||||
関連URI | ||||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-24320093/ | |||||
関連名称 | https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-24320093/ | |||||
関連URI | ||||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-24320093/24320093seika/ | |||||
関連名称 | https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-24320093/24320093seika/ |