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  1. N. 科研費研究成果報告書, JSTプロジェクト報告書, COE報告書
  2. n-1. 科学研究費成果報告書
  3. 平成28(2016)年度

買い物弱者対策事業の効果の定量的評価手法とその運用: 地域に適した事業提案のために

https://doi.org/10.24517/00056662
https://doi.org/10.24517/00056662
6d7e7e23-1257-4bcd-8504-c7a8edddc35e
名前 / ファイル ライセンス アクション
TE-PR-SEKIGUCHI-T-kaken TE-PR-SEKIGUCHI-T-kaken 2017-5p.pdf (190.7 kB)
license.icon
Item type 報告書 / Research Paper(1)
公開日 2020-01-27
タイトル
タイトル 買い物弱者対策事業の効果の定量的評価手法とその運用: 地域に適した事業提案のために
タイトル
タイトル A study on quantitative evaluation methods for effectiveness of various supportive measures for people who have difficulty with buying daily necessities
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws
資源タイプ research report
ID登録
ID登録 10.24517/00056662
ID登録タイプ JaLC
著者 関口, 達也

× 関口, 達也

WEKO 91164
e-Rad 90758369

関口, 達也

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提供者所属
内容記述タイプ Other
内容記述 金沢大学理工研究域地球社会基盤学系 / 中央大学
書誌情報 平成28(2016)年度 科学研究費補助金 研究活動スタート支援 研究成果報告書
en : 2016 Fiscal Year Final Research Report

巻 2015-08-28 - 2017-03-31, p. 5p., 発行日 2017-06-03
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は,買い物弱者対策事業の効果を定量的かつ横断的に把握する事を目的として,1)買い物(食料品)への消費支出額に及ぼす影響,2)人々の買い物環境に対する主観的評価に及ぼす影響の大きく2種類の分析を行った.いずれの分析においても,買い物弱者対策事業以外に,目的変数となる買い物に対する評価指標に影響を与える種々の要素の差異も考慮したうえで,買い物弱者対策事業の効果の定量的評価を試みた.
その結果,いずれの分析においても,移動販売や出張販売,宅配サービスといった「既存店舗よりも人々のより身近な範囲で店舗や品物の購入場所・機会を増やす」ための施策が一定の効果を持つことが示唆される結果が得られた.
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study aims to the grasp the effectiveness of various supportive measures for people who have difficulty with buying daily necessities. As the cross-sectional and quantitative analysis, two types of analysis was conducted; 1) Effectiveness on living expenditures and 2) Effectiveness on subjective evaluation of people. For the former part, the regression model was made, which described the relationship between living expenditures and the shopping environment including the implementation status of measures. For the latter part, the decision tree model was made and it extracted the elements that affected the evaluation of people.
The results of both analysis showed that the supportive measures were effective for improving the problem of "shopping refuges", such as mobile sales wagons, traveling sale or delivery service. These results indicated that it is important for people who have difficulty with shopping to make more chance within neighboring range than in the current situation.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 研究課題/領域番号:15H06620, 研究期間(年度):2015-08-28 - 2017-03-31
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 出典:「買い物弱者対策事業の効果の定量的評価手法とその運用: 地域に適した事業提案のために」研究成果報告書 課題番号15H06620
(KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所))
(https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-15H06620/15H06620seika/)を加工して作成
著者版フラグ
出版タイプ AM
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa
関連URI
識別子タイプ URI
関連識別子 https://kaken.nii.ac.jp/search/?qm=90758369
関連名称 https://kaken.nii.ac.jp/search/?qm=90758369
関連URI
識別子タイプ URI
関連識別子 https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-15H06620/
関連名称 https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-15H06620/
関連URI
識別子タイプ URI
関連識別子 https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-15H06620/15H06620seika/
関連名称 https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-15H06620/15H06620seika/
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Ver.1 2023-07-27 11:14:08.731336
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