@techreport{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00050370, month = {Sep}, note = {大学生や社会人初学者を対象としたテキスト「総合的に学ぶ 福島第一原発事故と新しいエネルギー社会」を作成中であり、出版を予定している。事故を踏まえて今後のエネルギーを考えるために、各分野の専門家たちに執筆いただいている。環境問題のシングルイシューに特化した初学者向けの初の学際的テキストであり、環境教育の目標と学際的知の構成について照合し、検討を重ねて実践研究を行ってきた。また、地図「世界の原子力発電所と震源」を地図会社とともに作成した。講義で使用したり、各所に配布して活用を依頼しており、反響が大きい。学校種も学校教育の枠も超えて使用可能なこの視覚教材も成果物のひとつである。, We create a textbook for university students and adult beginners, "Comprehensive Study of the Fukushima Daiichi Nuclear Disaster and New Energy Society" (report, DVD version). It will be published during the current fiscal year. We asked experts in various fields to write articles for this textbook to examine future energy based on the accident. This is the first interdisciplinary textbook for learners in the first stage, focused on environmental problems as a single issue. We have conducted practical studies, matching the goal of environmental education with the constitution of interdisciplinary intellect and carefully seeking a balance. Furthermore we created "Nuclear Power Plants and Seismic Centers in the World" in cooperation with a map company. We have used this map for lectures and distributed it to various people, asking for utilization. It has generated a great reaction. This visual material, usable in any type of school, or even outside schools, is also our result., 研究課題/領域番号:16H03759, 研究期間(年度):2016-04-01 - 2019-03-31, 出典:研究課題「「福島を伝える」学際的教材開発と評価」課題番号16H03759 (KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所)) (https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-16H03759/16H03759seika/)を加工して作成}, title = {「福島を伝える」学際的教材開発と評価}, year = {2019} }