@techreport{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00050457, month = {May}, note = {金沢大学病院で行っている聴覚障害児の言語指導法(金沢方式)を幼児期に受け現在9歳以上に達した者を対象に、ウエクスラー知能検査を実施した。対象は30名で聴力レベルは50-120dBである。訓練開始年齢は3歳以前に訓練を開始していた。言語性IQと読書力検査結果は高い相関を示したが、訓練開始年齢、聴力レベル、動作性IQは言語性IQに影響を与えていなかった。また、0歳から1歳代のもの10名の聴覚障害幼児を対象に、手話による語彙数と文の初出年齢、助詞付き文の初出と手話語彙数を検討した。その結果、2語文は10例ともに1歳代で出現し、格助詞は指文字で1歳9ヶ月から2歳5ヶ月までに全員出現した。, Language abilities of 30 subjects with hearing impairment who received language training with the written-oral language method were assessed by Reading comprehension Test and Wechsler intelligence scales. The correlation between three factors( PIQ scores, training initiation age, degree of hearing loss), and VIQ scores was not significant,whereas that between reading comprehenison and VIQ scores was significant within the statistical analysis.Reading comprehension influenced subject'language ability.These findings suggest that developing reading comprehension by learning written language during infancy improves verbal language ability in people with hearing imapairment trained by the written-oral langauage method. We investigated the sentene acquisition profess ten severely hearing-impaired children ingfants retrospectively. At the age of 1 years, they express pairs of words. At the age of 2 years 1month(median), they expressed sentences involving paraticles in sign language., 研究課題/領域番号:23500582, 研究期間(年度):2011-04-01 - 2015-03-31, 出典:研究課題「長期的成果からみた聴覚障害幼児の言語聴覚療法に関する研究」課題番号23500582 (KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所)) (https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-23500582/23500582seika/)を加工して作成}, title = {長期的成果からみた聴覚障害幼児の言語聴覚療法に関する研究}, year = {2015} }