@techreport{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00050464, month = {Jun}, note = {本研究は、大学や公的研究機関に所属する若手研究者・技術者にインタビューを行い、どのような研究開発環境や報酬,評価が与えられたときに,より創造的なパフォーマンスを発揮できるのかを把握することを目的とした。その結果,若手研究者・技術者には、「課題設定型」「課題解決型」「コーディネータ型」の3つのタイプの存在が確認された。基本的に全てのタイプにおいて内発的モチベーションは高いが,それをさらに高める要因や阻害する要因,阻害要因に対する対処方法などについては各タイプで差異が見られた。また、厳しさを増す競争的環境下において、自身に対する評価基準や評価指標が不明確である場合に著しい研究動機の低下が見られた。, This study focuses on what motivates young researchers and engineers in Japan, and addresses how to manage the motivating factors for creativity in R&D. Young researchers in universities and public research institutes are important for national R&D competitiveness, but they are not motivated by extrinsic rewards such as salary and secured job. We are not also so sure how we should stimulate their intrinsic motivation and creativity. This study shows the type of the young researchers by their motivating factors which relates to different intrinsic rewards., 研究課題/領域番号:24730331, 研究期間(年度):2012-04-01 - 2016-03-31, 出典:研究課題「若手研究者・技術者の知識創造性を高めるモチベーション・マネジメントの質的研究」課題番号24730331 (KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所)) (https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-24730331/24730331seika/)を加工して作成, 金沢大学人間社会研究域経済学経営学系 / 東京農業大学}, title = {若手研究者・技術者の知識創造性を高めるモチベーション・マネジメントの質的研究}, year = {2016} }