@techreport{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00050543, month = {May}, note = {本研究は、手話を活用した日本語リテラシー習得支援に向けて、1)子どもの日本手話の力を評価できるテストの開発、2)手話を活用したリテラシー指導の実践収集、3)手話言語学を活用したリテラシー指導のモデル授業の開発、の3つの柱からなる。その結果、日本手話文法理解テストを試作し、一定程度の妥当性が確認された。また、手話の力を活用したリテラシー指導について、これまでのろう学校における実践を踏まえ、配慮すべきことについての提言を行った。, To investigate the good practice to teach written Japanese by using sign language, the aim of this study was to 1) develop the assessment tool of the ability of Japanese Sign Language in deaf children, 2) collect the good practice to support the deaf children learning written Japanese in school for the deaf in Japan, and 3) suggest the model class of Japanese literacy for deaf children. The receptive test of Japanese Sign Language Grammar was completed and the validity to assess the ability of Japanese Sign Language in deaf children was confirmed to some extent. On the basis of investigation into good practice in school for the deaf, some model classes to teach written Japanese to deaf children were suggested., 出典:研究課題「ろう児に対する手話を活用した日本語リテラシー習得支援に関する研究」課題番号19730559 (KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所)) (https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-19730559/19730559seika/)を加工して作成, 金沢大学人間社会研究域学校教育系}, title = {ろう児に対する手話を活用した日本語リテラシー習得支援に関する研究}, year = {2010} }