@techreport{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00051099, month = {May}, note = {ディーゼルエンジンはガソリンエンジンに比べて,燃費が良く,CO2排出量が少ないため内燃機関として普及が進められている.しか し,燃焼機構の特徴から窒素酸化物 NOx や硫黄酸化物 SOx を排出してしまう問題が挙げられる.これまでMnO2を担持した脱硫フィルターを用いて移動体搭載に向けたSOx浄化技術の確立を目指してきた.浄化性能向上に向けて排ガスに大気圧非平衡プラズマを重畳させることで生成される非平衡反応 場を応用した浄化プロセスを提案した.結果として,大気圧非平衡プラズマを反応部上流に重曹してガス改質することでSO2捕集能力は向上することを明らかにした., Compared with otto cycle, diesel engines have better conversion efficiency and lower CO2 emissions, and therefore, it is becoming popular as internal combustion engines. However, there is a problem that nitrogen oxides NOx and sulfur oxides SOx are emitted due to the characteristics of the combustion mechanism. We have aimed to establish SOx purification technology for mounting on moving bodies using desulfurization filters supporting MnO2. To improve the purification performance, we proposed a purification process that applies the nonequilibrium reaction field generated by superimposing atmospheric pressure nonequilibrium plasma on the exhaust gas.As a result, it was clarified that the SO2 trapping ability is improved by the atmospheric reforming of non-equilibrium plasma with sodium bicarbonate upstream of the reactor to reform the gas., 研究課題/領域番号:17K00595, 研究期間(年度):2017-04-01 - 2020-03-31, 出典:「ラディアル構造化プラズマ支援脱硫フィルターによるゼロエミッションディーゼルの開発」研究成果報告書 課題番号17K00595 (KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所)) (https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-17K00595/17K00595seika/)を加工して作成, 金沢大学理工研究域機械工学系}, title = {ラディアル構造化プラズマ支援脱硫フィルターによるゼロエミッションディーゼルの開発}, year = {2020} }