@techreport{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00051428, month = {Jun}, note = {本プロジェクトでは、長い歴史を持つ日本語複言語社会である南米日系移住地をフィールドに以下の4つの研究事業を行った。(1)南米日系人日本語複言語話者の複言語生活・複言語能力に関する実態調査と複言語データ収集(2)日本語複言語コーパス構築と公開(3)構築したコーパスを地域別、世代別、場面別等に比較分析し、複言語話者の日本語使用特性を解明(4)複言語社会に対応した日本語教育デザインならびに日本語言語政策に対する提言。(1)~(4)により南米複言語話者の育成には南米日系社会特有の地域連携・内容重視型の(継承)日本語教育が影響していることが確認された。, In this project, we conducted the following four research projects in the field of Nikkei settlements in South America, which is a plurilingual society with a long migration history. (1) Survey of the actual conditions of the plurilingual life and Japanese language proficiency of Nikkeis, and collection of speaking data; (2) Construction and publication of a Japanese plurilingual corpus; (3) Comparative analysis of the constructed corpus by region, generation, and situation, etc., to clarify the characteristics of Japanese language usage by plurilingual speakers; and (4) Educational Implications for the design of Japanese language education policy. The results of (1) to (4) revealed the influence of community-based and content-integrated (heritage) Japanese language education, which is unique to South American Nikkei society, on the development of Nikkei plurilingual people., 研究課題/領域番号:16H05676, 研究期間(年度):2016-04-01 - 2021-03-31, 出典:「南米日系社会における複言語話者の日本語使用特性の研究」研究成果報告書 課題番号16H05676 (KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所)) (https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-16H05676/16H05676seika/)を加工して作成, 金沢大学国際機構}, title = {南米日系社会における複言語話者の日本語使用特性の研究}, year = {2021} }