@techreport{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00051472, month = {Jun}, note = {The effects of urban transportation policies, such as transportation infrastructure improvements, differ significantly in the short- and long-run. This is because the short-run impact of alleviating traffic congestion can change the spatio-temporal agglomeration structure of economic activities (location and size of urban centers, distribution of work start time) in the long run. However, there is no approach for examining the long-run effects. In this study, we conducted theoretical and empirical studies to clarify the spatio-temporal agglomeration mechanism of economic activities. We then develop a method for evaluating the long-run effects of the policies., 交通基盤整備などの都市交通政策の効果は,短期/長期で大きく異なる.これは,短期的に発現する渋滞・混雑緩和効果が,長期的には経済活動の時空間集積構造(都心の位置・規模,始業時刻分布)を大幅に変化させるためである.したがって,社会的要請の強い“政策の長期的効果(ストック効果)の把握”には,その影響の適切な予測・評価が必要となる.そこで,本研究では,経済活動の時空間集積メカニズムを理論・実証両面から解明した.さらに,その知見を基盤に,“政策の長期的効果の定量的評価”のための分析手法を開発した., 研究課題/領域番号:18H01556, 研究期間(年度):2018-04-01 - 2022-03-31, 出典:研究課題「経済活動の時空間集積メカニズムに関する理論・実証研究:政策分析の基盤構築」課題番号18H01556 (KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所)) (https://kaken.nii.ac.jp/ja/report/KAKENHI-PROJECT-18H01556/18H01556seika/)を加工して作成, 金沢大学理工研究域地球社会基盤学系}, title = {経済活動の時空間集積メカニズムに関する理論・実証研究:政策分析の基盤構築}, year = {2022} }