@techreport{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00051578, month = {May}, note = {本研究では,指導者不足・時間不足の金融教育現場の課題解決にむけた,消費者自らが主体的に情報を獲得し学びあうための,金融経済教育支援のシステムを開発した.開発に先立って,ユーザニーズを調査し,必要な機能として利用者の完全匿名化と,専門家参加型の相互学習型のオンラインシステムとした.また,専門家によるオープン参加型の単発講義を併用し,システム単体だけではなく,フェイストゥーフェイスで専門家の教えを学ぶことと併用することで,効果的に学びができることを検証した., This study aims to suggest a model of financial and economic education by developing system for consumers to independently acquire information and study, in order to solve problems in the field of financial education due to lack of leaders and time. Prior to development, we investigated the users’ needs and the necessary functions for the system. Results of the investigation, completely anonymized data and online mutual learning with experts are securely developed. In addition, we implemented short lectures of experts which anyone can participate freely. As a result, we verified effective learning in combination with learning the teachings of experts not only by the system but also face-to-face., 研究課題/領域番号:17K01116, 研究期間(年度):2017-04-01 - 2020-03-31, 出典:「新たな日本式金融経済教育モデル立案に向けたシステム開発ならびに実証研究」研究成果報告書 課題番号17K01116 (KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所)) (https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-17K01116/17K01116seika/)を加工して作成, 金沢大学総合メディア基盤センター}, title = {新たな日本式金融経済教育モデル立案に向けたシステム開発ならびに実証研究}, year = {2020} }