@techreport{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00052292, month = {Jun}, note = {The purpose of this study was to develop an analysis system of the relationship between academic skills and learning status for curriculum management and lesson improvement. The system was developed using spreadsheet software. First, items with similar learning status were placed closer on the self-organizing map. Next, each academic skill was placed in the self-organization map. The items of learning status related to academic skills were shown in the map. The relationship between academic skills and learning status were presented to teachers. The teachers could obtain the information on improvements in teaching and curriculum management. The developed system and manual were opened on the Web for download., 本研究では,学力調査と学習状況調査の関係を分析するシステムの開発を行うことにより,学校の授業改善やカリキュラム・マネジメントに役立てることを目的とした。システムは表計算ソフトを用いて開発を行った。システムでは,まず自己組織化マップによって学習状況の類似した項目を近くに配置した。次に,この自己組織化マップに各学力調査を位置付けることにより,学力と関係のある学習状況の項目が示されるようにした。システムを用いて,対象の学校の学力と学習状況の関係を示し,授業やカリキュラム・マネジメントの改善に関する情報提供を行った。開発したシステムと利用法はweb上に公開し,ダウンロードできるようにした。, 研究課題/領域番号:19K02703, 研究期間(年度):2019-04-01 – 2022-03-31, 出典:研究課題「カリキュラム・マネジメントのための学力及び学習状況分析システムの開発」課題番号19K02703 (KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所)) (https://kaken.nii.ac.jp/ja/report/KAKENHI-PROJECT-19K02703/19K02703seika/)を加工して作成, 金沢大学人間社会研究域学校教育系}, title = {カリキュラム・マネジメントのための学力及び学習状況分析システムの開発}, year = {2022} }