@techreport{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00052512, month = {Apr}, note = {絵本読み聞かせ課題中のTD幼児のMEGデータを絵本の読み手が幼児自身の母親条件と他人条件の2条件で比較検討を行った。脳内ネットワークの評価として、グラフ理論を用いた脳部位間の結合性解析を行った。今回の解析では、脳領域を68部位に分け、Node Degreeを脳結合性の指標とした。結果から母親の読み聞かせ条件では、他人の読み聞かせ条件に比べてアルファ及びベータ帯域の脳内ネットワーク結合指数が全脳レベルで上昇していることがわかった。今後の展望では追加のデータ収集を行い、ASD幼児とTD幼児の脳ネットワーク比較を行いたい。, Parent-child book reading is an everyday naturalistic activity that is essential for facilitating various lifelong cognitive and social abilities in young children. Despite extensive literature demonstrating the effect of familiarity on shared reading for the child, the exact neural basis of the functional network architecture remains elusive. To indicate the role of familiarity in shared reading in a child’s brain network, we conducted magnetoencephalography (MEG) experiments with graph theory to measure the connectivity dynamics of a child during listening to story book reading (LSBR) as representing in a daily activity of shared book reading between child and caregiver. A graph approach applied to MEG data may provide new insights into the familiarity-related brain response and its relevance to the child attitude even in the naturalistic setting in young children., 研究課題/領域番号:18K15510, 研究期間(年度):2018-04-01 – 2020-03-31, 出典:「自閉スペクトラム症児における対話活動中の脳内ダイナミズム: 母親と他者との比較研究」研究成果報告書 課題番号18K15510 (KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所)) (https://kaken.nii.ac.jp/ja/report/KAKENHI-PROJECT-18K15510/18K15510seika/)を加工して作成, 金沢大学子どものこころの発達研究センター}, title = {自閉スペクトラム症児における対話活動中の脳内ダイナミズム: 母親と他者との比較研究}, year = {2020} }