WEKO3
インデックスリンク
アイテム
自動車の室内空間がドライバーの運転余裕に与える影響の定量化
https://doi.org/10.24517/00058811
https://doi.org/10.24517/0005881106dab511-1a73-4833-9c4b-0d1009fae7f1
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 報告書 / Research Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-02-25 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 自動車の室内空間がドライバーの運転余裕に与える影響の定量化 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Quantification of the effect of car cabin design on mental workload during driving | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws | |||||
資源タイプ | research report | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.24517/00058811 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
茅原, 崇徳
× 茅原, 崇徳 |
|||||
提供者所属 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 金沢大学新学術創成研究機構 | |||||
書誌情報 |
令和2(2020)年度 科学研究費補助金 基盤研究(C) 研究成果報告書 en : 2020 Fiscal Year Final Research Report 巻 2018-04-01 – 2021-03-31, p. 8p., 発行日 2021-05-31 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究では,眼球運動の計測データから自動車運転時の認知負担を定量化すること,および車室空間の設計が認知負担に与える影響を評価することを目的とした.ドライビングシミュレータを使った運転タスクと認知負担を制御するための副次課題を同時に課す実験を行い,認知負担の評価に有用な眼球運動パラメータを抽出した.また,機械学習における異常検知を応用して認知負担を定量化する手法を提案した.そして,提案手法を適用し,車室空間の高さが認知負担に与える影響を評価した. | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This study aimed to quantify the mental workload of driving a car from eye movement measurement data, and to evaluate the influence of cabin space construction on mental workload. We conducted an experiment in which a driving task using a driving simulator and a secondary task to control the mental workload were imposed simultaneously, and we extracted eye movement parameters useful for evaluating the mental workload. We also proposed a method to quantify mental workload by applying anomaly detection in a machine learning framework. We then applied the proposed method to evaluate the effect of cabin space height on mental workload. | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 研究課題/領域番号:18K03898, 研究期間(年度):2018-04-01 – 2021-03-31 | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 出典:「自動車の室内空間がドライバーの運転余裕に与える影響の定量化」研究成果報告書 課題番号18K03898 (KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所)) (https://kaken.nii.ac.jp/ja/report/KAKENHI-PROJECT-18K03898/18K03898seika/)を加工して作成 |
|||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | AM | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa | |||||
関連URI | ||||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | https://kaken.nii.ac.jp/ja/search/?kw=00582967 | |||||
関連名称 | https://kaken.nii.ac.jp/ja/search/?kw=00582967 | |||||
関連URI | ||||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-18K03898/ | |||||
関連名称 | https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-18K03898/ | |||||
関連URI | ||||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | https://kaken.nii.ac.jp/ja/report/KAKENHI-PROJECT-18K03898/18K03898seika/ | |||||
関連名称 | https://kaken.nii.ac.jp/ja/report/KAKENHI-PROJECT-18K03898/18K03898seika/ |