@techreport{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00052798, month = {Jun}, note = {The purpose of this study was to examine the effect of QE training (QET) focusing on individual differences in perceptual and cognitive functions. We focused on individual differences in working memory capacity (WMC) and examined the effects of high and low WMC on QE duration, spatial perception, and motor performance when performing motor tasks in an ego-depleted condition or under pressure. The results showed that QET could suppress the decline in performance under pressure regardless of the WMC level. It was also shown that the reverse-Stroop interference rate may be related to QE duration. These results indicate that QET is effective under low to moderate pressure regardless of individual differences in attentional function., 本研究の目的は,知覚・認知機能の個人差に着目したQEトレーニング(QET)の有効性を検討することであった.ワーキングメモリ容量(WMC)の個人差に着目し,自我消耗状態やプレッシャー下で運動課題を遂行する際に,WMCの高低がQE時間や空間知覚,ならびに運動パフォーマンスに及ぼす影響を検討した.その結果,WMCの高低に関わらず,QETによってプレッシャー下におけるパフォーマンス低下を抑制できることが確認された.また,逆ストループ干渉率がQE時間に関係する可能性も示された.このことから,低~中強度のプレッシャー状況であれば,注意機能の個人差に関わらずQETは有効であることが示された., 研究課題/領域番号:19K11547, 研究期間(年度):2019-04-01 – 2022-03-31, 出典:研究課題「知覚・認知機能の個人差に着目したプレッシャー対策のための知覚トレーニングの検討」課題番号19K11547 (KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所)) (https://kaken.nii.ac.jp/ja/report/KAKENHI-PROJECT-19K11547/19K11547seika/)を加工して作成, 金沢大学国際基幹教育院GS教育系}, title = {知覚・認知機能の個人差に着目したプレッシャー対策のための知覚トレーニングの検討}, year = {2022} }