@techreport{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00052966, month = {Jun}, note = {近年,日本国内においてクルーズ船の寄港回数およびクルーズ人口が増加傾向にある.クルーズ客に関する研究は,寄港地における「消費行動」や「満足度」を把握する調査や,「観光行動」を分析する研究がこれまでなされてはいるが,両者が結びついた分析が行われていない.本研究では,クルーズ客の方を対象に行ったアンケート調査のデータを用いて,訪れた訪問地や滞在時間を変数としてクルーズ客の観光行動パターンを類型化し,その違いによって消費額や観光満足度,再訪意思がどの程度異なるのかを検証した., In recent years, the number of cruise ship calls and cruise population have been increasing in Japan. Research on cruise passengers has been conducted to find out "consumption behavior" and "satisfaction" at the port of call, and studies to analyze "tourism behavior" have been conducted so far, but an analysis in which the two are linked is conducted. Absent. In this study, using the data of the questionnaire survey conducted for cruise passengers, the tourist behavior pattern of cruise customers is classified as a variable with the visited site and stay time, and the difference between the amount of consumption and the degree of satisfaction , We examined how different the revisiting intentions are., 研究課題/領域番号:16K18166, 研究期間(年度):2016-04-01 – 2019-03-31, 出典:研究課題「競争市場構造分析を用いた大型クルーズ客船の寄港要因の解明とクルーズ観光政策の支援」課題番号16K18166 (KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所)) (https://kaken.nii.ac.jp/ja/report/KAKENHI-PROJECT-16K18166/16K18166seika/)を加工して作成, 金沢大学理工研究域地球社会基盤学系}, title = {競争市場構造分析を用いた大型クルーズ客船の寄港要因の解明とクルーズ観光政策の支援}, year = {2019} }