@techreport{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00053094, month = {Jun}, note = {本研究では、短期留学プログラムを経て英語圏の大学に一年間交換留学をした学生を対象に縦断的な調査を行い、第二言語学術リテラシーと異文化能力の発達過程およびアイデンティティ変容過程を考察した。また、交換留学から帰国後の学術能力の向上や就職活動への取り組み、そして就職後の社会適応に関する追跡調査を行った。その結果、他者とのアイデンティティ交渉に取り組みつつ英語・母語リテラシーと異文化能力を高めていくことで、異文化接触現象を批判的に考察し肯定的に受け入れる能力を身につけていくことが判明し、このような異文化接触の管理が社会的場面でのリテラシー適用やアイデンティティ形成の促進にも繋がることが示された。, Focusing on Japanese university students who participated in an intensive study abroad program and subsequently undertook a one-academic-year overseas study as exchange students, this study examined the processes in which they developed L2 academic literacy and intercultural competence as well as transformed their identities. A further investigation was made about the ways they managed academic participation and job hunting activities back in their home university in Japan and then socialized themselves into their professions after graduating from a university. The findings suggest that students’ development of academic literacy, intercultural competence, and identities enables them to evaluate various linguistic and cultural contact phenomena critically and deal with them constructively. This study also indicates that such management of cultural contact contributes to their applying their own literacy in professional situations and developing situated identities., 研究課題/領域番号:26370482, 研究期間(年度):2014-04-01 – 2018-03-31, 出典:研究課題「社会文化理論を用いた第二言語学術リテラシーの発達と異文化能力習得過程の研究」課題番号26370482 (KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所)) (https://kaken.nii.ac.jp/ja/report/KAKENHI-PROJECT-26370482/26370482seika/)を加工して作成, 立命館大学 / 金沢大学外国語教育研究センター}, title = {社会文化理論を用いた第二言語学術リテラシーの発達と異文化能力習得過程の研究}, year = {2018} }