@techreport{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00053106, month = {Jun}, note = {東京都の障害児「全員就学」(1974年)に焦点を当て、学校・教師による教育実践、行政・制度が絡み合いながら、養護学校義務制が実施されていく力動的関係の結節点に「運動」を位置づけ、障害児教育が「学校」という形式において組織化していく営為と論理を検証した。戦後社会における障害者問題をめぐる歴史認識を更新する作業を行い、「運動と抵抗の主体」のみに焦点を当てるのではなく、障害のある人びとの社会的諸関係とその矛盾の動態をおさえながら、障害のある人びととその家族の要求や生活経験、教育・福祉実践に即して発達保障の仕組みがつくられ、地域のなかで新たな公共性が獲得されていく過程を明らかにした。, The purpose of this research is to clarify the historical and social structures of compulsory education for all children with disabilities, by examining the dynamic relationship between the educational movement for children with disabilities in the early 1970's as a nodal point of educational needs, educational practices, and educational policies. The following three research subjects were set as research targets for the movement and policy concerning all school attendance for children with disabilities (1974) in Tokyo. 1) Socialization of special educational needs for children with disabilities in the establishment and development process of educational movement for eliminate non-enrollement, 2) Objectivizing special educational needs as special school educational practice and formation of Social Recognition, 3) Acceptance of special educational needs and formation of the all school attendance policy for children with disabilities in the administration of education., 研究課題/領域番号:16K04823, 研究期間(年度):2016-04-01 – 2019-03-31, 出典:研究課題「戦後の障害児教育運動に関する歴史研究: 東京都の全員就学をめぐる運動と政策を中心に」課題番号16K04823 (KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所)) (https://kaken.nii.ac.jp/ja/report/KAKENHI-PROJECT-16K04823/16K04823seika/)を加工して作成, 金沢大学人間社会研究域学校教育系}, title = {戦後の障害児教育運動に関する歴史研究: 東京都の全員就学をめぐる運動と政策を中心に}, year = {2019} }