@techreport{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00053374, month = {Mar}, note = {新潟市の内野定期市(伝統型)、輪島朝市(観光朝市)、富山市蚕の市(フリーマーケット型)の三つの露店市場を比較した。得られた結論は以下の通りである。 I 露店市場の栄枯盛衰を規定する要因 1 他業態にはない独自性のある商品・・・ある露店市場が繁栄するか衰退するかは、まず第一に、その露店市場が他と競合しない独自な商品をもっているかどうか、による。独自の商品をもたない露店市場は、周囲のスーパーと競合しつつ衰退せざるをえない。 日本では一般に、露店市場はスーパーとの競合にきわめて弱い。 2 経済外的魅力・・・出店者との「なじみ関係」を作り維持する楽しみ、しろうと出店者が一時的に売手になるという変身の楽しみ、値段を交渉する楽しみ、これらはスーパーでは見いだせない露店市場独自の経済外的魅力である。これらの魅力を十分に引出せるかどうか、ということも、その露店市場の栄枯盛衰に大きく影響するだろう。 3 運営の方式・・・(1)行政による管理 (2)出店者たちの自治制 (3)行政からも出店者からも独立した委員会制-これら三つのヴァラエティが見いだされた。(1)は露店市場の活力を抑制してしまう傾向があり、(2)は露店市場の伝統化・固定化を促進し、新商品の開発などの露店市場の革新には弱い傾向をもつ。(3)は露店市場の革新を生みだすには適合的だが、実行委員会メンバーの動機づけを無償で長期に確保することはむずかしいようだ。 II 露店市場と階層・・・輪島調査のデータを重回帰分析したところ、朝市に行く頻度と、「なじみ関係」の多さが正に相関し、「階層性」(教育年数、職業威信)が負に相関した。露店市場は低階層(あるいは高齢者)の人々と親和的であるということがデータの統計学的分析より見いだされた。露店市場の魅力とは、階層的に低い人々に向けられた魅力であると解釈される。今後さらに検証すべき論点であろう。, I have compared three kinds of open-air markets, a periodical street market in Niigata City, a morning street market for residents and tourists in Wajima City and an open-air flea market in Toyama City. What follows is main findings : I.Major determinants of rise and fall of open-air markets 1. Unique commodities which are not available at any other stores The prosperity of an open-air market depends on whether it has original commodities which are not available at any other stores, especially supermarkets. Open-air markets in Japan are very vulnerable to competition with supermarkets. 2. Non-economic charm unique in open-air markets. Face-to-face contacts between vendors and regular customers, the experience of temporally becoming vendors, and thrills of negotiating for prices are charm experienced just at open-air markets. Open-air market which provide these non-economic pleasures have a chance of success. 3 The types of market management (1) municipal authorities' control (2) vendors' autonomy (3) volunteers' committee independent of municipal authorities and vendors The vitality of markets is often restrained by municipal control. Vendors' autonomy has a tendency to maintain their markets unchanged, because vendors have vested interests in the market. Volunteers' committee is the most eager to create a new type of markets. One of the problems is that a committee is unlikely to ensure economic resorces and keep participants' motivation for a long time. II.Open-air markets and social class The results of multiple regression analysis of Wajima research data show that customer frequency to go to a morning market is positively correlated with the number of acquainted vendors and is inversely correlated with customers' social class, one' s educational career and job prestige. Open-air markets seem to have a kind of affinity for relatively lower class people., 研究課題/領域番号:06610162, 研究期間(年度):1994 – 1996, 出典:研究課題「フリーマーケット型露店市場と伝統的露店市場の比較」課題番号06610162 (KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所)) (https://kaken.nii.ac.jp/ja/report/KAKENHI-PROJECT-06610162/066101621996kenkyu_seika_hokoku_gaiyo/)を加工して作成, 金沢大学文学部}, title = {フリーマーケット型露店市場と伝統的露店市場の比較}, year = {1999} }