@article{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00055435, author = {ブラウン, デール and 大藪, 加奈 and 家口, 美智子 and マリー, ルイス and BROWN, Dale and OYABU, Kana and YAGUCHI, Michiko and MURRAY, Lewis}, journal = {外国語教育フォーラム : 金沢大学外国語教育論集, Forum of language instructors}, month = {Mar}, note = {English-medium instruction (EMI) has quickly become a significant part of higher education around the world. To help students prepare for the demands of EMI, English for Academic Purposes (EAP) courses often have a significant role. In order for EAP courses to optimally prepare students for EMI, it is important that those managing EAP programmes have a good understanding of the nature of EMI and of students’ abilities to deal with its demands. This paper reports on a study in which 192 students enrolled in EMI courses at a university in Japan responded to a questionnaire on the challenges of their EMI course and how well the prior EAP courses helped them prepare for those challenges. The questionnaire data revealed that EMI courses at the institution primarily require receptive skills (i.e. listening and reading), but that students also see a need for greater speaking ability since when EMI courses do demand active skills, students find it challenging. The study therefore provides some insights into how the institution’s EAP courses may best evolve in order to better support students in their future studies., 世界の高等教育では、英語による教育(EMI)が急速に重要な部分を占めるようになってきた。それに伴い、アカデミック英語に関する教育(EAP)はしばしば、学生の EMI 授業履修を可能にする大切な役割を担っている。学生を最大限EMI コースに適応させるため、EAPコースの運営者は、EMI 授業の性質やそれを受ける学生の能力をしっかり理解している必要がある。本論では、日本のある大学で EMI 授業を受けた学生 192 人のアンケート結果を分析した。学生がEMI 授業の受講にどのような難しさを感じたか、また学内EAP コースがどの程度 EMI コースに役立ったかについて、学生たちの回答を報告する。アンケート結果から、学内の EMI 授業では、主に受動的スキル(リスニングやリーディング)が必要とされていることがわかった。また、EMI 授業で積極的な貢献が求められた時、それを行うことが難しいことから、学生はより高いスピーキング力も必要と考えていることが分かった。 学生の将来の学習をよりよく支援するために、EAP コースをどのように改善していくのがよいかについて、本論は一定の示唆をしている。}, pages = {21--44}, title = {Students’ perspectives on the challenges of English Medium Instruction (EMI) courses: Seeking insights to better focus English for Academic Purposes (EAP) Courses}, volume = {15}, year = {2021} }