@article{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00056462, author = {Matsuda, Makiko and Fukasawa, Nozomi and Honda, Hiroyuki and Nguyen, Thu Huong and 松田, 真希子 and 深澤, のぞみ and 本田, 弘之 and Nguyen, Thu Huong}, journal = {金沢大学国際機構紀要, Research Bulletin, Organization of Global Affairs Kanazawa University}, month = {Mar}, note = {従来,海外日本語教師研修は国際交流基金や現地の教員養成機関が担ってきたが,オンライン化の進展により様々な国,様々な属性の日本語教員の共修が可能になった。しかし,質の保証された海外教員向けのオンライン日本語教師研修は限られている。2020年に起こったCOVID-19の流行を契機に様々な教育活動がオンラインに移行したが,実践報告の共有は十分とはいえない。そこで本稿では2020年9 月に金沢大学がベトナムとロシアの日本語教師を対象に実施したオンライン日本語教師研修事業を報告する。それにより,海外の現職教員向けの日本語教師研修のプログラム開発とそのオンライン化における実践知の共有を目指す。, Traditionally, the Japan Foundation and local teacher training institutions have been overlooking overseas Japanese language teacher training. Nevertheless, the advent of online training, has enabled Japanese language teachers from various countries and with various attributes to train together. However, quality-assured online Japanese language teacher training programs for overseas teachers are scarce. In addition, the 2020 COVID-19 pandemic triggered various educational activities to transition to an online format, although there is insufficient haring of practice reports. Therefore, this article reports on an online Japanese language teacher training project conducted by Kanazawa University in September 2020 for Japanese language teachers in Vietnam and Russia.}, pages = {91--106}, title = {海外現職教員のためのオンライン日本語教師研修-可能性と課題-}, volume = {3}, year = {2021} }