WEKO3
インデックスリンク
アイテム
手拍子を活用した COVID-19 での遠隔授業による国際交流の可能性
https://doi.org/10.24517/00062738
https://doi.org/10.24517/000627381a4d92ca-561a-47b0-910b-7092954fa80f
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2021-06-28 | |||||
| タイトル | ||||||
| タイトル | 手拍子を活用した COVID-19 での遠隔授業による国際交流の可能性 | |||||
| タイトル | ||||||
| タイトル | Possibility of international Exchange Making Use of Hand Clapping through Remote Class with COVID-19 Pandemic | |||||
| 言語 | en | |||||
| 言語 | ||||||
| 言語 | jpn | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | 手拍子 | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | 教育 | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | 文化交流 | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | 遠隔授業 | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | COVID-19 | |||||
| キーワード | ||||||
| 言語 | en | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | Hand Clapping | |||||
| キーワード | ||||||
| 言語 | en | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | Education | |||||
| キーワード | ||||||
| 言語 | en | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | Culture exchange | |||||
| キーワード | ||||||
| 言語 | en | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | Remote class | |||||
| キーワード | ||||||
| 言語 | en | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | COVID-19 | |||||
| 資源タイプ | ||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
| ID登録 | ||||||
| ID登録 | 10.24517/00062738 | |||||
| ID登録タイプ | JaLC | |||||
| 著者 |
山﨑, 正枝
× 山﨑, 正枝 |
|||||
| 著者別表示 |
Yamazaki, Masae
× Yamazaki, Masae |
|||||
| 書誌情報 |
金沢大学国際機構紀要 en : Research Bulletin, Organization of Global Affairs Kanazawa University 巻 3, p. 119-135, 発行日 2021-03 |
|||||
| ISSN | ||||||
| 収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
| 収録物識別子 | 2434-852X | |||||
| NCID | ||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||
| 収録物識別子 | AA1285932X | |||||
| 出版者 | ||||||
| 出版者 | 金沢大学国際機構紀要編集委員会 | |||||
| 出版者(別名) | ||||||
| 出版者 | Organization of Global Affairs Kanazawa University | |||||
| 抄録 | ||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||
| 内容記述 | 本研究の目的は,日本の伝統文化の手拍子による交流の有効性を調べることである。2020年のコロナ禍に遠隔のダンス授業に手拍子を取り入れ,学習の学びに関する3 分野に5 項目の質問調査を実施した。結果,手拍子への興味や楽しく取り組めたことに高い評価を得た。主体的な学びと対話的な学びの相関係数は高く(r=0.8150,p<.05),深い学びとの間にも有意な相関が示された(r=0.6326,p<.05)。遠隔授業は対話を持つことで効果が示唆され,手拍子でのタイムラグには身体の動きを付けた状況はダンスに拡がる活動が見られた。手拍子の活用により協調や交流の有効性が示された。従って,コロナ禍にも手拍子の活用で国際交流の可能性が示唆される。 | |||||
| 抄録 | ||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||
| 内容記述 | In Japan, there is a culture of Ippon-jime, Sanbon-jime, and Sansan-nana-byoshi. Until now, the class has been introduced hand clapping in ice breaking and had made better use. For instance, four rhythm patterns to clap hands were distributed the movie onto smartphone, and were sent to each university student. The experiment was tried when face-to-face and this activity continued through one hour. The conductor came out and waved the hand baton with exaggerated gestures. The unity with a shout time was showed. In addition, it became the place for international cultural exchange in the experiment by graduate students from three countries, such like impromptu original rhythm and song from their own country. In 2020, hand clapping was tried to make use of hand clapping through remote dance class with COVID-19. Therefore, the purpose is to examine the effectiveness of the exchange by hand clapping with Japanese traditional culture. At the result by the questionnaires, the data showed the high evaluation about the interest of hand clapping and enjoyment. It was showed a significant correlation between interactive learning and independent learning (r= 0.8150, p<.05), and between deep learning and independent learning(r=0.6326,p<.05). It was suggested that the remote class was effective by dialogue each other. Time lag by remote caused the situation with the body movement and the expansion to compose dance. Hand clapping showed the effectiveness of cooperation and exchange. Therefore, the activity to make use of hand clapping through remote suggests the possibility of international exchange with COVID-19 pandemic. | |||||
| 権利 | ||||||
| 権利情報 | 金沢大学国際機構 | |||||
| 著者版フラグ | ||||||
| 出版タイプ | VoR | |||||
| 出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
| 見出し | ||||||
| 大見出し | 実践報告 | |||||
| 言語 | ja | |||||
| 見出し | ||||||
| 大見出し | Report | |||||
| 言語 | en | |||||