@article{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00058734, author = {Yoshida, Masaho and Tonoo, Masaru and Miyajima, Masakatsu and Kitaura, Masaru and 吉田, 雅穂 and 塔尾, 勝 and 宮島, 昌克 and 北浦, 勝}, journal = {土木学会地震工学論文集, Proceedings of the JSCE Earthquake Engineering Symposium}, month = {}, note = {平成16年新潟県中越地震では埋戻し土の液状化による下水道マンホールの突出被害が1,400箇所以上も発生した. 過剰間隙水圧の早期消散を目的とした液状化対策工法として, 透水性の高い砕石等を地盤内に設置する工法が提案されているが, 本研究では, 廃タイヤを破砕したタイヤチップや廃コンクリートより抽出した再生砕石を砕石の代替材料として活用し, また, これらリサイクル材料を土のう袋に詰め込んで作製した土のう型ドレーン材をマンホールの周囲に設置し, 液状化時の浮上を軽減する工法を提案した. 模型振動実験を行った結果, 本工法によるマンホール浮上軽減効果を確認するとともに, 高い透水性能を有するタイヤチップの有効性を明らかにした., The 2004 Niigata-ken Chuetsu earthquake in Japan caused serious damage to sewage facilities such as uplift of manholes and settlement of pavement above backfill soil for pipes. This paper deals with shake table tests in a 1-g gravity field on application of recycled materials for ground improvement to mitigation of liquefaction-induced flotation of manhole during earthquakes. The recycled materials used in tests were tire chips made of waste tires and crushed gravels made of waste reinforced concrete, and they were packed in sandbags. From the test results, it was confirmed that the recycled materials packed in sandbags could be treated as one of the countermeasures to restrain the flotation of manholes and settlement of ground surrounded by sandbags., 金沢大学理工研究域地球社会基盤学系}, pages = {245--250}, title = {土のう型リサイクル材料を用いた下水道マンホールの液状化時浮上軽減対策に関する研究}, volume = {29}, year = {2007} }