@techreport{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00059937, month = {Mar}, note = {○イギリスでは1994年の規制緩和・業務委託法によって政府の免許なしに民営職業紹介及び労働者派遣業を自由に営業できるようになったため、今では業者数や営業実績を示す統計は存在しない。当該業者や業界組織に対する今回の調査によって、1)両事業への参入業者が増加しており、その大部分は小零細業者であること、2)相対的に高賃金の仕事を紹介する大規模業者が存在する一方、もっぱら低賃金労働者を供給する零細業者もあり、業界の階層分化が生じつつあること、3)業界組織の働きかけもあって公的織業紹介所と民営職業紹介業者が協力して求人情報を交換する事例が生まれていること等が明らかになった。 ○ドイツで1994年8月に民営職業紹介事業が合法化されて以降の労働市場への影響について調査を行った。公的職業紹介事業による求人・求職者の全国的情報ネットワークが充実しているため、公的機関による職業紹介の比率が圧倒的に高い。民間業者による職業紹介の実績は未だごくわずかである。しかも、民間業者の場合は失業者よりも転職者に対する職業紹介にウエイトを置く傾向が顕著であること、それゆえ失業者に対する就職斡旋のためには公的職業紹介事業の役割が依然大きいことが明らかになった。近年、非営利組織による職業紹介が活発化しており、その実情についても調査し日本における同様の組織が機能しうる可能性について分析した。 ○スウェーデンについても民営職業紹介事業の合法化(1993年7月)以降の職業紹介の成果と問題点について民営職業紹介業者、公的職業紹介機関及び労働組合中央組織に対する調査を行った。ドイツに比較して民営職業紹介事業の業績は伸びており、民営職業紹介事業にたいする労働組合の態度が軟化するなどの変化が見られた。スウェーデンでは公的職業紹介所がインターネットによる職業紹介を開始しており、民間業者による求職者情報へのアクセスが問題になっている。 ○フランスについては職業紹介における公的職業紹介事業の役割について、ANPE調査部およびANPEの職員組合(ANPE-CFDT)からの聞取り調査を行い、民営職業紹介業者との連携・協力に対する政策を分析した。, In the United Kingdom the Government abolished the license system of private employment agencies in January 1995. As a result there are not any public statistics on the private employment agencies. We investigated what the abolition of license system has brought about in the business of the private employment agencies. First, a lot of companies have newly started the worker dispatching business and the employment exchange service. Most of them are small sized companies. Secondly, The large sized employment agencies tend to supply relatively big salary jobs to job seekers, on the other hand, most small sized agencies provide them with low pay jobs. Thirdly, the cooperation between public employment offces and private employment agencies started in some local areas. They are excahnging the information of job vacancies and job seekers with each other. The business circle of private employment agencies is promoting this cooperation. In Germany, private employment agencies were legalized in the placement services in August 1994. However, their turnover is still small. The public employment offices have playd a big role in the employment exchange service. Because they are controlling the information of job vacancy and supplying it to job seekers through the nationwide computer network system. The private employment agencies tend to treat not the unempolyed, but the highly-salaried people who want to change their jobs. We also found some non profit organizations are actively carrying on the employment exchange services. In Sweden, we investigated the current situation of the employment exchange systems after legalizing the private employment agencies in July 1993. Compared to Germany, their turnover is increasing recently. The trade unions' policy on private employment agencies became softer. The public employment offices have controlled the information of job vacancy and job seeker, and recently they started employment exchange service through the Internet. The access of private employment agencies to the information of job seekers in the computer network sysytems becomes a subject of discussion. In France the new cooperation between the public employment offices and the private employment agencies recently started as well. We also investigated each role of the public employment organizations and private ones in the labor market., 研究課題/領域番号:07041052, 研究期間(年度):1995 – 1997, 出典:研究課題「職業紹介システムの効率化・民営化に関する日欧比較研究」課題番号07041052 (KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所)) (https://kaken.nii.ac.jp/ja/report/KAKENHI-PROJECT-07041052/070410521997kenkyu_seika_hokoku_gaiyo/)を加工して作成, 金沢大学経済学部}, title = {職業紹介システムの効率化・民営化に関する日欧比較研究}, year = {1999} }